Skuren 800R?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Var ute och åkte när det började vibrera i vänster fotsteg, kort därefter började den gå trögt och därefter la den av.. Startsnöret är helt stumt. Tog bort toppen men cylindrarna såg fina ut.


Till saken hör den att jag bytte buksydd i veckan, jag resten den åt sidan med oljeburken upp. Och efter det började den bete sig konstigt, den orkade ingenting och började bluddra så fort det gick lite tyngre. Lät nästan som den gick på en cylinder.

Vad kan ha hänt?? :Cry:
 
R

RevMan

Kört sönder nån rem nyligen?
Remcord lindat runt vevaxeln har en stark villja att förstöra packboxen.
 
R

RevMan

börja med att plocka av primärvariatorn för att se om packboxen är hel, ta lös grenröret och kika in på kolvarna och likaså sekundärvariator och insugsgummin så ser du kolvarna på insugssidan.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har tagit bort grenröret men ser bara 1cm av kolvarna men det jag kan se ser bra ut.. Men varför i hela friden började den gå konstigt efter jag haft den på sidan och efter det, pumpgasat den när den var kall upp på släpvagen?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ta lös cylindern och kolla. för det kan vara lagret som farit och sen kan vevstaken ha gått därför kan det vara stumt, men kolvarna ser bra ut på avgassidan, men inte på insugsidan... gäller alltså pto sidan...
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har nu lagt märke till en sak jag inte sett förut, den vänstra cylindern har gått mycket snålare än den högra. Det är stor skillnad i färg om man tittar under topplocket + att stiften som bara hann gå 1km innan den skar hade stor skillnad i färg.. Den vänstra var nästan helt blank.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Felet är nu hittat. Hör och häpna, vevaxeln hade gått rakt av. Mekanikerna hade aldrig hört talas om något liknande.. :bawling:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Går lika bra som vanligt ser jag... :eek:

Har sett det en gång tidigare på en VES 800 -03 för ett år sedan (dan innan polarns artonårsdag.. :happy:)