Skumt svar på annons

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Har min skoter ute på annons och fick ett skumt mail idag. Nån som har fått samma mail, tänker självklart inte svara på det My name is Engr. Allen Smith, from PHILIPPINES. i am interested in the purchase
of your above named (MOTORBIKE/SKOTOR) advertised on one of the best internet
market site in Sweden, i am very ok with the details you have provided on the
internet advert and i want to buy it as soon as possible as a birthday present
to my lovely daughter. I will like you to email me the below information:
1) is it still available for sale?
2) email me the last price you will accept to sellit to me in EUROS.
3) email me your address where the it is locatedso i can know what it will cost
me for the transportation. I await your email with the price andyour address for
paymant please give me a good price because i will be paying for the
transportation too.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hmmm... det där känner jag igen. Jag har sett liknande tidigare men då har det gällt bilar, vanligt där.
Det går, tydligen, ut på att man invaggas i trygghet ang. att köparen är seriös.
Mycket händer nu... något jag inte behöver ta upp, det är mycket. Det är bl.a. bankkontakter er emellan.
Till sist skickar han en check på hela summan, och den är äkta och ser helt okej ut, men du måste skicka en delsumma tillbaka, jag tror att det är någon "avgift"..:) eller något sådant, för att han ska få köpa den i hans hemland.
Du måste skicka checken samma dag som du får din, eftersom köparen då kan se att du är seriös.
När banken kollar den ser den okej ut, MEEEN det tar 1-2 veckor för banken att få den godkänd, och det är den NATURLIGTVIS inte:mad:
Då blir DU återbetalningsskyldig, och du får kräva pengarna av köparen. Jag säger bara LYCKA TILL.
Visst du behöver aldrig skicka skotern, meeen du blir många tusen fattigare.
Det man ska göra är att låta affärerna gå så långt så att han fått lägga ner arbete, sen AVBRYTER man allt med honom.;)
Men för gudsskull, LÄMNA INTE UT NÅGRA SOM HELST UPPGIFTER OM DIG, ELLER VAR DU BOR.
OBS det ser väldigt seriöst ut, MEN är troligtvis bara bedrägerier.
 
Reactions: mattgojohn

2SLOW4ME

Ny medlem
4 aug 2006
4
0
1
Låter väldigt skumt det där, jag menar, varför skulle någon i fillipinerna ha användning av en snöskoter?
 

Cheeva

Medlem
10 jan 2007
10
0
1
Haha, säljer min skoter oxå genom skoterleden, fick samma dynga i min mailbox. Är säkert bra skoterföre i den regionen :p
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
helt klart ett bluff mail, du kan ju också fundera över hur han kan läsa och vara intresserad av annonsen när det står på svenska men han kan inte svara på samma språk

men som ovanstående talare säljer denna typ av bluffar är väldigt vanliga bland bilar


extra roligt är när bluffarna säljer en bil som säger att bilen är köpt och har rullat i belgien men på bilden sitter usa plåtar

man ska även vara på alerten när det gäller alldelens för "generella" beskrivningar på saker som dom vill sälja/köpa precis som i den här annonsen
detta svar han skriver till dig hade lika gärna kunnat vara ett svar på en gräsklippare
 
R

Robin

Jag har fått exakt samma email på min XCR 600

"Dear seller,
My name is Engr. Allen Smith, from PHILIPPINES. i am interested in the purchase
of your above named (MOTORBIKE/SKOTOR) advertised on one of the best internet
market site in Sweden, i am very ok with the details you have provided on the
internet advert and i want to buy it as soon as possible as a birthday present
to my lovely daughter. I will like you to email me the below information:
1) is it still available for sale?
2) email me the last price you will accept to sellit to me in EUROS.
3) email me your address where the it is locatedso i can know what it will cost
me for the transportation. I await your email with the price andyour address for
paymant please give me a good price because i will be paying for the
transportation too.

kind regards,
Engr. Allen Smith."
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
haha..tycker att ni ska skriva tillbaka och göra så han får jobba lite ..sen när han tror att du är med på de.. så skiter du i allt och då har han fått jobba lite i onödan... så ***** rätt tycker ja de är.
 
R

Robin

nä hoff inte orkar man börja med det, om inte någon här vill sköta skrivandet åt mig? ;)
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Hmmm... det där känner jag igen. Jag har sett
Du måste skicka checken samma dag som du får din, eftersom köparen då kan se att du är seriös.
När banken kollar den ser den okej ut, MEEEN det tar 1-2 veckor för banken att få den godkänd, och det är den NATURLIGTVIS inte:mad:
Brukar va så i sånna här fall att dom skickar en check på ett för stort belopp te.x han ska ha 45T för den så får han en check på 85T så då vill dom att man ska skicka 40t till dom sen när man löste in deras check så finns de ingen tekning på den. Låter kanske konstigt å enformigt men det är många som blir drabbade.
Jag tycker att du ska skita idetta. låte ju konstigt, precis som 2slow4me sa va ska hans dotter me den nere i fillipinerna till??
ANNARS finns de ett sätt. låt han skicka checken kolla om den har teckning ta ut pengarna. skicka skotern.
Men skulle du betala för nått du alldrig sett??
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Humm.. Kom å tänka på en sak bara..
Kan de inte va så att de är helt vanliga tjyvar å banditer som är i farten??
Måste ju va nån/några som skriver svaret på hans 3:de fråga: VART STÅR SKOTERN????
Är ju bara att hämta den om dom vill då ju.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Humm.. Kom å tänka på en sak bara..
Kan de inte va så att de är helt vanliga tjyvar å banditer som är i farten??
Måste ju va nån/några som skriver svaret på hans 3:de fråga: VART STÅR SKOTERN????
Är ju bara att hämta den om dom vill då ju.
Nja, låter lite långsökt eftersom det är ganska lätt att kolla upp var en skoter står (genom att köra telnr. på hitta.se tex). Stämmer ju inte alltid, men oftast.

Hade jag fått ett sånt där mail hade jag nog jävl*ts lite med dom/honom.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Nja, låter lite långsökt eftersom det är ganska lätt att kolla upp var en skoter står (genom att köra telnr. på hitta.se tex). Stämmer ju inte alltid, men oftast.

Hade jag fått ett sånt där mail hade jag nog jävl*ts lite med dom/honom.
jo de skulle jag oxå ha gjort..
Hitta på nå kul bara för att krångla till de för dom. :D
 
R

Robin

Kan ju tillägga att han verkar ha hittat annonsen genom skoterledens annons site, så kanske skulle vara något för admins att banna hans email/ip adress?