Sks frontkylare på pro rmk

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Hej är det någon som monterat in frontkylare från en axys sks på en pro?
Tycker att det borde finnas delar på skroten nu för att göra detta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Inte på Axys, men har eftermonterat frontkylare på Proride Pro RMK.

Inte så svårt, men det är ju en del skruvning.
Motorn måste ur, boggi och matta kan sitta kvar.
På Proride fick man även byta termostat, montera slanganslutning i toppen, borra upp en ny kanal i exp.kärlet mer slang mm.
Vet vad av detta som behövs på Axys.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns ett enklare alternativ om man vill ha mer kylkapacitet. Och de är mtntks 3 eller 5 fots kylare. I.om axys kylsystem är "bra" med en bypass termostat, så funkar de fint med att bara öka volymen.
Personlig erfarenhet då jag körde förra säsongen utan minsta bekymmer. Sista 40 milen hade jag inte ens isrivare på. Och jag körde midsommar i Riksgränsen :)
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Inte på Axys, men har eftermonterat frontkylare på Proride Pro RMK.

Inte så svårt, men det är ju en del skruvning.
Motorn måste ur, boggi och matta kan sitta kvar.
På Proride fick man även byta termostat, montera slanganslutning i toppen, borra upp en ny kanal i exp.kärlet mer slang mm.
Vet vad av detta som behövs på Axys.
Vilken diameter på nya hålet i expansions kärlet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
På std-rmk och de som har frontkylare så är hålet lika stort som innerdiametern på den lediga slanganslutningen.

Hade en hel del huvudbry direkt efter att jag monterat kylaren.
Det blev som orkan i exp.kärlet när man gasade lite när motorn var kall.
När termostaten är stängd går ju nästan allt flöde genom frontkylaren, så det forsar på duktigt.
Trodde jag hade nåt fel, men det verkar som ska vara så.
Körde så och hade inga problem iallafall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det verkar vara ungefär samma jobb som på proride att byta.
Utöver kylaren behövs några slangar, lim, ny termostat och 90graders böjen på toppen då sks har 2st utgångar på den.
Man verkar inte behöva modifiera expansionskärlet.

Så den snabbaste och prismässigt ungefär samma om inte något billigare är nog Davajn:s förslag.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Finns ett enklare alternativ om man vill ha mer kylkapacitet. Och de är mtntks 3 eller 5 fots kylare. I.om axys kylsystem är "bra" med en bypass termostat, så funkar de fint med att bara öka volymen.
Personlig erfarenhet då jag körde förra säsongen utan minsta bekymmer. Sista 40 milen hade jag inte ens isrivare på. Och jag körde midsommar i Riksgränsen :)
Körde du med 3 eller 5 fots-modellen?
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
5 fots. Men jag har en turbo och vattenkyld intercooler att kyla också. Skulle tro att en 3 fots räcker på en stock maskin. Men prisskillnaden mellan dom är väl relativt liten. Så kanske lika bra å gå för 5 fots.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Finns det nån svensk återförsäljare av Mtntks kylare eller äre handla via deras hemsida som gäller ?