Sks 800-16 Skidtryck

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vet att de finns mycket att hämta. Åker just nu med team orange primär fjäder 165-310. Har försökt hitta en setup på vikterna med bra inslagsvarv och bra fart på mattan i alla register. Åker med std helix. Snö finns de. Bor utanför Luleå. Snarare att de är för sockrigt under.
Är just detta som är så kul när man skriver "variatorkit"monterat och sen är bara primärfjädern bytt...
Är väll just detta som jag upplever som problem med en rak rätt flack helix att man får lite fart på mattan från början. Har man inte jätemycket effekt så gäller det att få upp maskinen i balansläge så fort som möjligt, för att sedan ha en bra backshift så man kan hålla kvar den där och bara reglera lite med gasen.
Har själb bytt till en helix med ännumer vinkel i början jämfört med dom som sitter i pro rmk proride. Blev ännu lättare på skidorna få... men det verkar vara poppulärt att köra samma beprövade grejor i axysen som på proride, dvs originalhelix från rmk proride lämplig primärfjäder typ den du har och sedan en svart/vit sekundärfjäder. Och vikter original 10-68 som är slipade till lämplig vikt så varven blir rätt. Axysen borde dra lite mer vikt än gamla motorn... pö gamla är 67g väldigt lämpligt. Original väger dom närmare 69gram.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Hmm märkligt att det inte gjorde så mycket. Blev själv lite sugen att testa. Var det enkelt och fort gjort?

Föresten tappa du nå styrning på hårdare underlag typ led?

Borrade, lossade fram och bak bultar på boggien. Började med att fästa fram och sedan bak. Den lilla korta turen jag tog i natt så upplevde jag som sagt ingen större skillnad.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Är just detta som är så kul när man skriver "variatorkit"monterat och sen är bara primärfjädern bytt...
Är väll just detta som jag upplever som problem med en rak rätt flack helix att man får lite fart på mattan från början. Har man inte jätemycket effekt så gäller det att få upp maskinen i balansläge så fort som möjligt, för att sedan ha en bra backshift så man kan hålla kvar den där och bara reglera lite med gasen.
Har själb bytt till en helix med ännumer vinkel i början jämfört med dom som sitter i pro rmk proride. Blev ännu lättare på skidorna få... men det verkar vara poppulärt att köra samma beprövade grejor i axysen som på proride, dvs originalhelix från rmk proride lämplig primärfjäder typ den du har och sedan en svart/vit sekundärfjäder. Och vikter original 10-68 som är slipade till lämplig vikt så varven blir rätt. Axysen borde dra lite mer vikt än gamla motorn... pö gamla är 67g väldigt lämpligt. Original väger dom närmare 69gram.


Självklart har jag bytt sec fjäder också. Justerbara vikter förstås också. Sitter dock inte med allt för mycket kunskap kring just hur man ska justera variatorsetupen. Dock roligt att laborera själv. Så förhoppningsvis är de rätt variatorsetup som saknas.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Borrade, lossade fram och bak bultar på boggien. Började med att fästa fram och sedan bak. Den lilla korta turen jag tog i natt så upplevde jag som sagt ingen större skillnad.
Har du framdämpar fjädern spännd till max? Och mjukat upp bakdämparen till typ 3 klick från mjukaste?
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hittade en amerikansk tråd om att flytta ner boggien och där menade en att det blir väldigt mycket friktion i spetsarna på boggie skenorna då assault har mer uppåtböj på sina skenor. Var iofs från 2014 men är säkert samma på axys?

Fjärde inlägget
https://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=366857

Läst igenom hela tråden och det verkar inte vara en så bra grej det där så jag kommer låta bli.
 
Last edited:

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Lyften en gammal tråd, men va sugen på att borra upp hålet och flytta ner infästningen på min SKS men efter att ha läst de inlägget ovan så blev jag osäker.
Någon som har testat och kan säga för och nackdelar?