Sks 800-16 Skidtryck

lajs81

Ny medlem
22 okt 2013
4
0
1
Är det någon som vet hur man får skotern att lätta skidorna från marken? Det kan ju vara till stor hjälp tex när man ska över ett dike. Åka rulle är ju en omöjlighet. Provat allt från bottenlös puder till packat spår som kammarna går ner i. Tokspinner och har man tur så lättar skidorna ett par cm högt. Justerat bakre dämparen mot mjukare och ballatan har ju ingen justeringsmån.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Om problemet är att den bara spinner så är ju problemet att det inte finns nog med fäste då tror jag knappast att hur du än vrider på dämparna kan hjälpa speciellt mycket.
 

lajs81

Ny medlem
22 okt 2013
4
0
1
Jag hade en förhoppning att om boggien neg ihop vid gaspådrag så skulle jag få bättre fäste. Men Peakmattan kanske inte är bättre än så...
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Du får nog byta matta då låter det som. Min lyfter då en bit ovan snön men inte allt för mycket, men nog mycket för att ta sig över diken åsså. Har 66mm polaris mattan.

Annars spänna främre fjäder i boggien till max och mjuka upp bakre lite typ 3 klick från mjukaste kan hjälpa lite.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Upplever samma jag med, även med talon mattan.
Blev lite bättre med Variatoruppsättning från krille kravall, med den uppsättningen blev maskinen optimal på alla punkter utom just den.

Har provat det mesta nu och kommit fram till att det blir maskin byte istället.
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Konstigt det där, har dock en pro rmk 2016 men den lättar på skidorna hur lätt som helst. helt original, inte rört nånting i boggin :/
 

brother_mats

Medlem
14 mar 2007
42
0
1
Ni som upplever SKS:en tung i framvagnen har ni kvar el-start inkl batteri mm?
Har själv en MY16 SKS med Serie 6 mattan och upplever den absolut inte tung i framvagnen.
Har tagit bort el-starten och kör med TKI beltdrive samt SLP system. Bakre boggidämparen på fyra klick från mjukaste och fjäderspänningen på fabriksinställning. Främre boggidämparen har jag spänt några varv från fabriksinställningen.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Hej. Upplever exakt samma sak. Har kvar batteri och el-start. Min fråga är om man kan borra upp de nedre hålet för främre boggieinfästning? Ska tillägga att jag har variatorkitt och upplever precis samma. Har blivit bättre på alla punkter förutom att skotern inte vill lyfta skidorna mer än ett par cm.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Inte för att jag själv upplever det som ett stort problem..man kan ju alltid ställa sig lite längre bak på skotern och hjälpa till lite när man ska gasa över en bäck etc. Men skriv sen om du märkte nån skillnad Shockee
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Inte för att jag själv upplever det som ett stort problem..man kan ju alltid ställa sig lite längre bak på skotern och hjälpa till lite när man ska gasa över en bäck etc. Men skriv sen om du märkte nån skillnad Shockee


Blir att borra ikväll. Återkommer med resultat.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Tyvärr ingen större skillnad blev de trots nedflyttning av främre del av boggie. Bara fortsätta laborera med variatorsetupen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tyvärr ingen större skillnad blev de trots nedflyttning av främre del av boggie. Bara fortsätta laborera med variatorsetupen.
Vad har du för skräp i variatorerna?
Måste bara fråga också så du har någon snö att testa på?, svårt att åka rulle på is utan dubb.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Vad har du för skräp i variatorerna?
Måste bara fråga också så du har någon snö att testa på?, svårt att åka rulle på is utan dubb.


Vet att de finns mycket att hämta. Åker just nu med team orange primär fjäder 165-310. Har försökt hitta en setup på vikterna med bra inslagsvarv och bra fart på mattan i alla register. Åker med std helix. Snö finns de. Bor utanför Luleå. Snarare att de är för sockrigt under.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hmm märkligt att det inte gjorde så mycket. Blev själv lite sugen att testa. Var det enkelt och fort gjort?

Föresten tappa du nå styrning på hårdare underlag typ led?