SKS 800 -03 slocknar?

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Var på pimpel tur idag och tog skotern ofc. men i alla fall så när vi for hem så vart den lite vrång. snittade 40-60 km/h ca 6-700 meter, sedan smygkörde skog i 30 meter och när ja väl kommer på ut på sjön skuttar ja till lite och landa i tö snön och fortsätter sedan vidare över sjön upp på en väg å då känner ja på mig att nånting inte stämmer så stannar bara och låter den gå och den ligger på ca 3000 rpm i säkert 30 sek:hmmmm2: normalt går den ner direkt till 1500 rpm. stängde av och drog igång den igen och fortsatte ner på nästa sjö och körde ner i lite tö snö typ ploga med buken sen drar ja på lite lätt i 100 meter max sen tvärdör den. drar 3 ryck och det hände inge, men efter att ha väntat 20 sekunder så går den igång sedan går den som vanligt ? :hmmmm2:

kan de ha vare att det tryckts upp en massa snö i avgas röret så den kvävt eller nå liknande? inge snö i motorrum och ingen snörök var närvarande.

tacksam för hjälp & andra funderingar / micke :hello:

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Kanske nått elfel? Svårt att säga eftersom felet varade så kort tid. Min 800 -02 har alltid legat på runt 3-3500rpm på tomgången. Tills jag bytte CDIbox. Nu ligger den på 1500rpm istället-

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Jag har haft liknande problem på min SKS 700 -03. Och jag har härlett det hela till att det går varm. För mig uppkommer problemet när jag kört sakta på hård led så det inte kommer upp någe snö i tunneln där kylarna sitter. Den är död i någon minut sen går den bra igen.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
dennis: ingen aning, vi ställde ner tomgången förut men det var liksom som att den stannade på 3000 varv, gick inte ner på ett bra jäkla tag.. men så fort ja stängde av den och starta den igen så var det normalt.

eastbay: jo, har isrivare också, men ja tycker inte att den ska kunna behöva gå varm när det är ca 1 deci tösnö? den har gjort exakt likadant förut på långtur också då ja har legat bakom någon så det blir snörök å de så att den blive kvävd?. låter exakt likadant som när man slå på choken, sura ihop bara. nu hade ja ett bra avstånd och snörök tror ja inte det beror på då det är tösnö.