SKS 500 -00 pluddrar

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Jag har en Polaris SKS 500 -00 som pluddrar och går lite ojämt mellan 4500 och 6000 varv. Skotern går i Hudiksvall dvs bara några möh. Jag har lämnat in den till återförsäljare men de kan ingen göra. Har bestyckat ner lågvarv till 35 och högvarv till 350. Nålen i förgasaren är i läge 2.

Någon som haft liknade problem och löst det? Kan det hjälpa med att montera boost bottle?

Tacksam för alla tips och svar.

//Mattias Tjernell
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
luft skruven kan du prova skruva på lite.
men vi hade en sks -97. å den gick oxå lite bludrigt mellan 4500-5500 varv. det ätr nog orginal på dom där skotrarna.
förmodligen får den för mycke luft elr förlite luft.
mesijah
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
släng på powerpack såå går den bra sen finns på www.motorhuset.com.. lr nå sånt
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 10:31 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 10:30 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 10:20 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 10:17 PM (CET)]Powerpack är brickor man sätter in i förgasaren motverkar turbulens och hastighetsvariationer hos gasströmmen före och efter trotteln vid låga trottellyft.
Effekt: Inget bludder och bra respons i låg och mellanregistret.funkar dock bara till kehin 39mm sitter på 600,700 vilket du inte har om du kör 500sks, alltså stryk det. Du sa att dom hade demonterat luftburken uppstod problemet efter det?

Hittade detta oxå.

350 högfart
45 lågfart
nålen läge 3 (mitten)
luften .75varv

det ska vara orginal, testa med luften innan du grejar med lågfarten och nålen. vad är luftskruven på nu?
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Probemet uppstod inte efter det att de demonterat luftburken utan fanns där innan. Har tydligen alltid varit på skotern.

Nålen var tidigare i läge 2 (uppifrån). Jag ändrat till läge 3 och den går mycket bättre nu, men inte perfekt. Problemet för mig idag är att det inte finns någon snö kvar att testköra på.

Luftskruven har jag provat att ändra från 1-1,5 varv och det blev inte perfekt. Har inte provat att skruva ner till 0.75 varv.

Jag får testa mer till hösten/vintern igen. Det känns som att det ska kunna bli bra ifall jag får justera in luftskruven ordentligt.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
;) kan vara svårt utan snö som sagt, men hoppas du får till den.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
har också samma problem med min -01. undra om boost bottle hjälper eller kan det hjälpa om man byter reed ventiler. nån som vet vad det tredje munstyket gör i förgasarna mikuni TM 38 munstycket har storlek 150 har jag för mig.
 

Petros

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
>Probemet uppstod inte efter
>det att de demonterat
>luftburken utan fanns där
>innan. Har tydligen alltid
>varit på skotern.
>
>Nålen var tidigare i läge 2
>(uppifrån). Jag ändrat till
>läge 3 och den går mycket
>bättre nu, men inte perfekt.
>Problemet för mig idag är
>att det inte finns någon snö
>kvar att testköra på.
>
>Luftskruven har jag provat
>att ändra från 1-1,5 varv
>och det blev inte perfekt.
>Har inte provat att skruva
>ner till 0.75 varv.
>
>Jag får testa mer till
>hösten/vintern igen. Det
>känns som att det ska kunna
>bli bra ifall jag får
>justera in luftskruven
>ordentligt.

Om du ändrat nålen som du beskriver har du gett maskinen MER bränsle. Jag trodde den bluddrade av för mycket bränsle...
:7
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Problemet är att jag inte vetat ifall den får för mycket eller för lite bränsle eller ifall det beror på något annat. Det jag "vet" är att skotern går öjämt och vill pluddra mellan 4500-6000 varv...

Men precis som ni skriver så får min skoter idag mer bränsle och går bättre i och med den ändringen så det verkar ju onekligen vara så att det tidigare fått för lite soppa. Men den går fortfaramde inte perfekt, men jag hoppas och tror att justering av luftskruven ska fixa till problemet.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Inte för de har med det här att göra, men hur funkar 500:an i övrigt? funderar på en sks 500 eller 600. förbrukning? lössnö mm. mvh
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Hejsam Jeppe,

i övrig är den grym tycker jag. Gå in och läs under "skoterbanken" där finns nerskrivet om skotern. Jag har skrivit inlägget. Förbrukningen är drygt två liter, lössnö inga problem med 32mm matta...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Mar-04 kl 09:35 AM (CET)]
Leta på din model sen ser du hur original bestyckningen skall vara.

Det gick inte att göra som jag tänkt.
Logga in dig på Polaris hemsida (USA)
Så kan du hämta owners manual samt parts manual.
Mvh: Bola.......