SKS 155" -16 drivhjul

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Vi ska byta matta på grabbens SKS och tänkte sätta Avid noslip. Blir inte klok på vad man ska ha. Verkar ju finnas kit för både clip- och centerdrift. Antistab finns ju också med hjulen placerade på olika sätt. Någon med kunskap om vad man ska ha. Och vet någon om det räcker att ta bort plaständarna på skenorna eller måste man kapa dom också. Tacksam för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fördelen med centerdrifthjulen är att du slipper ha antistabb, men det blir inte så stor skillnad mot orginal, utan bara lite bättre passform mot mattan.
Vill man inte ändra något i drevningen så köp 7kuggars avid. Annars om man ändå tänkt dreva om skotern så kan man köpa dom billigare whalbros 8kuggs drivhjulen (ca2800kr vs 4500 för avid).
Ang antistabb så finns det kraftigare doningar nu för tiden har iceage och mtntk bättre antistabb kit, dock rätt dyra. Whalbros har ocks ett antistabbkit men de är gjort i någon blötaluminium så dom blir som bananer och sidohjulen lossnar.
annars kan man bara köpa 2st små boggiehjul och svarva om axeln till balatatemmarna för den axeln är gjort i bra aluminium. Så har jag gjort på alla maskiner jag byggt om i år, billig och bra lösning.
Ang kapning så måste man kapa dom strax framför axeln till balatatemmen.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Fördelen med centerdrifthjulen är att du slipper ha antistabb, men det blir inte så stor skillnad mot orginal, utan bara lite bättre passform mot mattan.
Vill man inte ändra något i drevningen så köp 7kuggars avid. Annars om man ändå tänkt dreva om skotern så kan man köpa dom billigare whalbros 8kuggs drivhjulen (ca2800kr vs 4500 för avid).
Ang antistabb så finns det kraftigare doningar nu för tiden har iceage och mtntk bättre antistabb kit, dock rätt dyra. Whalbros har ocks ett antistabbkit men de är gjort i någon blötaluminium så dom blir som bananer och sidohjulen lossnar.
annars kan man bara köpa 2st små boggiehjul och svarva om axeln till balatatemmarna för den axeln är gjort i bra aluminium. Så har jag gjort på alla maskiner jag byggt om i år, billig och bra lösning.
Ang kapning så måste man kapa dom strax framför axeln till balatatemmen.
Tack för snabbt svar. Hur mycket märker man i så fall av den högre utväxlingen med större drivhjul? Måste man dreva om? Original mittenhjul blir ju lite mindre. Tar man bort det eller...?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för snabbt svar. Hur mycket märker man i så fall av den högre utväxlingen med större drivhjul? Måste man dreva om? Original mittenhjul blir ju lite mindre. Tar man bort det eller...?
Man bör dreva om ifall man byter till större drivhjul. Har provat utan att dreva om men tyckte det blev för högt då. Mittenhjulet tar man bort oavsett.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Man bör dreva om ifall man byter till större drivhjul. Har provat utan att dreva om men tyckte det blev för högt då. Mittenhjulet tar man bort oavsett.
Ok. Det sitter 20:40 nu men tänkte sätta 19:41 för att slippa byta kedja. Har du nån bild på anitstab axeln som du svarvat? Kan det stämma att hjulen ska vara 70mm?
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Måste nog ställa en fråga till. Vi har dribblat bort oss när vi har försökt räkna på utväxling med 8 kuggs drivhjul jämfört med original 7. Räcker det med att sänka utväxlingen från 2:1 till 2,16:1 för att bibehålla eller helst sänka utväxlingen till mattan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Måste nog ställa en fråga till. Vi har dribblat bort oss när vi har försökt räkna på utväxling med 8 kuggs drivhjul jämfört med original 7. Räcker det med att sänka utväxlingen från 2:1 till 2,16:1 för att bibehålla eller helst sänka utväxlingen till mattan?
För att få 20/40 7kugg likvärdigt med 8kuggars så behövs 2.286 i ratio vilket blir ca 19/43 men då krävs 74länkars kedja. Original kedjan är 72.
Vill du dreva ner så funkar 19/44 med 74 kedja också.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Borde väl gå att köra på 18/42 med originalkedjan för att få 2.33? Eller är 18 för litet på övre?

Själv nyfiken på att dreva ner min 850 sks, snål som man är, helst utan att byta kedjan.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Borde väl gå att köra på 18/42 med originalkedjan för att få 2.33? Eller är 18 för litet på övre?

Själv nyfiken på att dreva ner min 850 sks, snål som man är, helst utan att byta kedjan.
18 skulle inte jag sätta på i alla fall känns som för mycket knäck då, kör själv med 19-43, 74 kedja..Vart stor skillnad till det bättre..😉
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
18 skulle inte jag sätta på i alla fall känns som för mycket knäck då, kör själv med 19-43, 74 kedja..Vart stor skillnad till det bättre..😉
Ja 18 rekommenderas ikke. 19-43 kräver somsagt längre kedja än originalet på 72.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du är ju kung, räddade min helg.

Böt till en Challenger X 2.7 3" delning med 8kugg nonslip drivhjul på min Scandinavian beast och märkte igår kväll att drivhjulen tar i skenorna, inte hinner jag få tag i en antistab innan helgen så detta blir ju såklart lösningen.

Hur grov är axeln orginal och vad bör man svarva den till för 15,8mm boggihjulen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du är ju kung, räddade min helg.

Böt till en Challenger X 2.7 3" delning med 8kugg nonslip drivhjul på min Scandinavian beast och märkte igår kväll att drivhjulen tar i skenorna, inte hinner jag få tag i en antistab innan helgen så detta blir ju såklart lösningen.

Hur grov är axeln orginal och vad bör man svarva den till för 15,8mm boggihjulen?
Originalaxeln är ca 17.5mm, är bara svarva så lagren på 15.8mm passar. Sen får man göra hyllsor som sitter utanför så att säga.
Denna lösning håller mycket bättre än wahl bros antistabbskiten som de säljer överallt.