SKS 146" eller Freeride 146"

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Hej!

Hoppas på svar utan påhopp om vilket märke som är bäst, jag är inbiten Polarisåkare men försöker lyfta blicken lite.

Har idag en Polaris SWB ASSAULT 600 144" 2014 som jag kört 400 mil med och varit ett under av driftsäkerhet.
Enda modifieringarna är neddrevning och 36" framvagn för att bättre passa min körning. Och BRP isrivare i boggin.

Det jag är ute efter är bättre "klipp" från stillastående, typ lyfta skidorna vid ett dike och högre lekfaktor på myrarna.
Vad tror ni om SKS eller Freeride 146" 850 årmodell ca 2019-2020?

Hur de klarar ledåkning är också viktigt för det blir ju en hel del sådan också, SWBn klarar ju både knölig led i högt tempo
och klarar tempen bra med isrivare.

Tacksam för input!
 

richardo88

Medlem
30 jan 2021
13
1
3
35
Jämtland
Har SKS 850 146 2020, gått 350mil nu och är sjukt nöjd, inga problem alls. Bra klipp i motorn, kör min i smala läget på 39" men funkar bra på leden och inte överdrivet tippig, ska tilläggas att jag ofta kör med en 25kilos hund sittandes på tanken :)
Ligger stabilt runt 40c på vanlig led och lägre på nysnö. Går lite i tankar att byta men då bara för att köra 900 ace turbo men tror SKSen är rätt svårslagen för svenska förhållanden och som en allroundskoter.
 
Reactions: Millner

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sen finns ju även Boondocker RE 850, rätt säker på att den fjädringen är bättre för ledåka än nämnda maskiner är, utan att göra bort sig i lössnön. Den är en väldigt bra kompromiss om du frågar mig.
 
Reactions: Millner

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har kört rätt mycket boondocker 850 re och sks 850 146. Sks är betydligt bekvämare ledmaskin än bd, doondockern är busigare i lössnö. Vilken som är bättre vid "ledracing" kan jag ej svara på men gissar bd pga pps och krallig are dämpare. Har en kört freeeride 146 så kan ej svara på hur den är jämfört med bd och sks, men för dej som varit nöjd med switchback assault 600 kommer du älska sks 850 146 kan jag lova,en grym allroundmaskin. Enda "lilla" frågetecknet för mej skulle varaatt köpa en polaris 850 utan garanti, känns fortfarande som en mindre bulletprof snurra än rotax en.
Dock måste jag säga att patriot 840n är en trevligare snurra än rotax 850, går lent och fint som en 600 tills man trycker på, där finns det ännu mera pulver på toppen än brp 850, som är rätt burdus genom hela registret
 
Reactions: Millner

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Ja Boondocker RE är ju ett alternativ, vad skiljer den mot Freeride gällande vikt och kylsystem?
Gillar den lite avskalade förarmiljön på Freeride/RE. Sks 146 har mera jox på styret men ingen dealbreaker.
Tänker också att bromsok och kedjehus ser ut att vara ivägen för fötterna på BRP, har dock kört för lite
BRP för att uttala mig, kanske vanesak.
Mycket att fundera på , men roligt också!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag tror att boondockern är lite tyngre.

Nä man ska nog skilja på bekväm och förmågan att svälja gupp oavsett hur fort det går :) SKS'en glider man nog skönare på, RE'n blir roligare ju fortare det går och ju sämre leden är.