Skruvar till flakbotten på släpet?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad är bäst att montera det nya flakbottnet med? Använder man skruvar så behövs ju nån som ligger under vagnen och håller i muttrarna och vissa balkar är ju "rör" så där kommer jag inte åt med muttrar.
Jag kommer ju att montera lastöglor i golvet 5st på varje sida så dom kommer ju också att hålla skivorna på plats.


Sen behöver jag skarva skivorna för jag har inte en hel stor som täcker. I skarven är det bästa att fräsa typ ett V i skarven och fylla med lämpligt tätningslim för att vatten inte ska rinna ner mellan skivorna? Eller behövs inte det?
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Jag bytte flakbotten på mitt släp förra året. Rätt eller fel men jag borrade genom skivan och genom balken och sedan gängade jag och försänkte hålen så skruvskallen inte stack upp. Skruven jag använde var m6 med stor försänkt skalle om jag inte missminner mig helt.
Hur stort släp har du om du behöver skarva skivan?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du ska använda TapTite med tillhörande borr. Inga muttrar under... Lägg skivan på plats, borra, dra i skruven. Taptite är lite trekantiga/koniska i början av gängan, och pressar gängan i godset själv då man drar i dom. Sitter som fan, används av proffsen... Finns givetvis med försänkt skalle till släpvagnsbotten.

Jag har köpt Taptite till mitt släp på Laitis i Luleå.

Det spelar nog ingen jätte-roll om det är en springa mellan skivorna, det viktigaste är att du förseglar alla kapade kanter på skivorna med en bra lack, så att dom inte tar in fukt. Men att sättlimma skarvarna skyddar ju lite extra, så gör det du...

Såhär ser Taptite med försänkt skalle ut:

 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nog är det bättre att borra och gänga.
Varför den används av proffsen och skotertillverkare är för att det går fortare att montera.
Man sparar ett moment då man kan dra i skruven utan att gänga först.

Ett alternativ kan vara popnuts.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ska kolla vad taptite kostar...gissar på att dom är bra mycket dyrare än vanliga skruvar. Dom tycks inte finnas hos "vanliga" butiker heller.

Annars blir det gängtapp + vanliga försänkta skruvar :)
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Det låter ju sjukt värt tycker jag, framför allt om du slipper köpa dig en gängtapp.

Fick inget svar på hur stort släpet var, jag bytte på mitt släp och efter lite letande
så vara det inga problem å få hel skiva till de som var 173*300 och då fanns det
större att få tag på från moelven tror jag det var
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Mitt släp är 400x185cm. Jag tror det fanns att specialbeställa skivor men det blev ruskigt dyrt. Så jag valde att gå på en mindre variant och så får det blir skarvar. Det går ju balkar tvärsöver så det blir smidigt att skarva på dom.