Skruva av och tillbaka e-tec cylinder?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har aldrig skruvat lös en cylindrar på en E-tec 2010 eller 11a.
Är de bara rycka lös raveslangar och elkopplingar hur som helst och sedan trycka tillbaka allt vid montering? Eller behövs någon form at nollställning av något så man måste in på brp verkstad?
Även nyare E-tec vill jag veta om de krävs något special dyr brp handdator eller program.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vet inte om man måste men de kalibreras med BUDS. Jag har för mig att jag inte fick av cylindrarna med RAVE-systemet monterat. I allafall inte när motorn satt i skotern. Jag hade ju tänkte byta kolvar bara men det blev ju ett betydligt större projekt så när den sattes ihop igen skruvade jag ihop allt utom RAVE-systemet och lämnade in den till Oktan så de fick montera ihop det sista, trycktesta och kalibrera RAVE-systemet samt göra första uppstarten på motorn. Tror jag gav en 1000-lapp för det vilket jag tyckte var värt då det var en massa olika loctite, lim och fett som behövdes vid montering som jag inte hade och det skulle bli dyrare att köpa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag misstänkte att de skulle va något sådant krångel. Då kan inte en privatperson rengöra raveventilerna utan Buds vilket eländes skit och dyrt omständigt. Men jag har för mig jag sett någon film hur man kan kalibrera ventilerna utan buds men jag hittar den inte.
Om de inte går kalibrera dem utan buds så kan jag inte testa ut mina trimåtgärder jag hade tänk på etec. Jag måste bänka motorn minst 4ggr och de finns ingen bänk i närheten som har buds för rotax. De skulle bli för dyrt också om brp tar 1000kr för kallibrering.
Är de verkligen omöjligt att få loss cylindrarna med raveventiler monterade när motorn sitter i chassit? Jag är beredd att kapa loss stag eller andra saker om så behövs för jag ska inte ens köra maskinen enbart i bänken.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Jag kan bara svara för mej själv men jag bytte motor i en xm för 3 år sedan. Lämnade in skotern vid uppstart men var med och då programmerade spridare samt luftning av oljesystemet via buds. Ingen kalibrering av ventilerna gjordes för jag stog brevid och kollade. Den maskinen gick bra utan felkoder osv efter det
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag minns inte varför jag tog isär det. Troligtvis så tänkte jag väl att jag ändå skulle rengöra RAVE-systemet när jag ändå hade ur kolvarna. Har även läst på något ställe där de inte har kalibrerat dem efteråt men frågan är ju om det är av ren tur det funkar utan att kalibrera eller om det inte är så noga eller om det funkar men med sämre prestanda...jag vill ha ut max och jag antar att om du ska bänka så vill säkert du också ha ut max prestanda...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om jag byter märke till en Arctic cat cf 800/1000cc 08a-11a kräver de också buds för att ställa in avgasportar och lufta olja spridare mm?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En fråga.. vad är det som ska känna om du haft lös ventilerna och satt tillbaka dom på samma sätt dom satt innan?
Har du inte fysiskt ändrat något så blir det ingen skillnad.
Är samma sak på polaris, man bör kalibrera avgasventilerna med datorn varje gång man plockar av dom. Och har man datorn inkopplad så tar det några sekunder. Är nog bara en standardgrej man ska gör på verkstan för att garantera maximal prestanda.
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En fråga.. vad är det som ska känna om du haft lös ventilerna och satt tillbaka dom på samma sätt dom satt innan?
Har du inte fysiskt ändrat något så blir det ingen skillnad.
Är samma sak på polaris, man bör kalibrera avgasventilerna med datorn varje gång man plockar av dom. Och har man datorn inkopplad så tar det några sekunder. Är nog bara en standardgrej man ska gör på verkstan för att garantera maximal prestanda.
Ja de har du rätt i man kan nog låta kontakter sitta kvar överallt och bara lägga undan insugspjäll och raveventiler. Jag antar man kan få lös cylindrarna utan att koppla loss dessa kontakter?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Trams.

2012, 2014 och 2016 800 e-tecar har jag haft.

På dessa skruvade jag isär avgasportarna två gånger per skoter, en gång varje höst i två år, för att rengöra dessa.
Aldrig varit något problem.
Sätt ihop dom som dom satt bara.

Tänk på att det är plast i grejerna och använd lätt loctite på muttern - det var ett garantiproblem på nån årgång.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja de har du rätt i man kan nog låta kontakter sitta kvar överallt och bara lägga undan insugspjäll och raveventiler. Jag antar man kan få lös cylindrarna utan att koppla loss dessa kontakter?
Sen om du drar ur kontakterna vad ska känna att du drar ur dom när skotern är av?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Trams.

2012, 2014 och 2016 800 e-tecar har jag haft.

På dessa skruvade jag isär avgasportarna två gånger per skoter, en gång varje höst i två år, för att rengöra dessa.
Aldrig varit något problem.
Sätt ihop dom som dom satt bara.

Tänk på att det är plast i grejerna och använd lätt loctite på muttern - det var ett garantiproblem på nån årgång.
Kanonbra då kan jag köpa en E-tec igen :)