"skriker" i variatorn...vad är fel?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
RE: "skriker" i variatorn...vad är

I vilket läge? På tomgång eller fullvarv?

SX700

Medlem
1 jan 2000
16
0
1

På tomgång och lågvarv, verkar som om variatorn "ligger" på också, lyfte upp skotern idag och kollade lite, mattan snurrade utan att jag gasade.

D

Daniel

om man lyfter up skotern som kan mattan gå runt, gjorde på min första skoter.

lite friktion i transmitionen är ju bra =D

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund

Hej!
Det framgår av instruktionsboken hur "spänd" variatorremmen skall vara. På Yamaha regleras detta endera genom att lossa de tre skruvarna och vrida den lilla skivan på sekundärvariatorn (nyare mod) eller genom att ta bort eller lägga till schims mellan sekundärvariatorskivorna (äldre mod). Om remförspänningen är ok kan det även vara linjeringen (sidoförskjutningen) mellan primär- och sekundärvariatorn som är fel, detta mått skall också framgå i I-boken, om inte kontakta Yamaha återförsäljare för korrekt mått. Mvh
Hans

Lynx Rave

Medlem
1 jan 2000
34
0
1

Jag har exakt samma problem med min mxz583-96. Kan inte komma på vad det är.

M

mrsrx

det finns ingen platta som går att vrida däremot på baksiden av den inre sekundär skivan sider det tre små skruvar ta bort brickorna som sitter där

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

En del konstiga ljud får man nog alltid finna sig i från remvariatorer. Vare sig de sitter på en skoter, någon verktygsmaskin eller en gammal DAF :)

Kolla att allt som ska vara fastskruvat verkligen sitter fast, och att lagret innanför sekundärvariatorn är i bra skick (varken glapp eller missljud).
Man kan också prova att göra ren remskivorna (de ska vara HELT fettfria, använd t ex diskmedel eller miljöavfettning + varmvatten och skrubba med diskborste, skölj efter med rent vatten), diska remmen på samma gång (går bra att köra i diskmaskin så länge inte regeringen ser det :))