Skrik i variatorn

Mikelee72

Medlem
3 mar 2011
30
0
1
Hagfors
Det kommer ett skrikande ljud från variatorn, primären tror jag, på lägre varvtal, mellan 4500-5000 ungefär. Om man ger på mer gas så försvinner ljudet. på låga varv precis över tillslagsvarvet hörs det heller inget. Vad kan felet vara ? Primärvariatorn blir oxå mycket varmare än sekundären. Prövat att sätta i en ny rem, men den tog jag ur direkt, då ljudet var kvar även med den.
Ibland vid "motorbromsning" kan det även höras ett kort skrik ca en halv sekund, låter riktigt illa...högt.
Annars växlar variatorn riktigt bra och skotern går som ett troll.
Skotern är en Ski-Doo Renegade 800HO-07, ca 500 mil, orörd tror jag.

Tacksam för svar då man vill åka så mycket det går nu. :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har även detta skrik med en TRA4 på min Summit. Det riktigt skär i öronen när man är ute och glider :(
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Remspänningen är rätt tror jag, sekundärvariatorn är justerad så "kammarna" ligger precis utanför skivorna.
Jag anser att man inte helt ska stirra sig blind på hur högt kammarna ligger..det är bättre att lyfta skotern bak och se om mattan snurrar när skotern går på tomgång..snurrar den så är remmen för hårt spänd = skrik ljud.

Det som gör att det ibland inte funkar med att kolla hur kammarna står på remmen är hur motorn är linjerad i Z(hur nära skivorna är varandra), och hur lång remmen är.