Skrammel från primär...

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Tja!
Tog ner å renoverade min primär ifjol(P-85). Nya rullar, vikter, bussningar etc. Antingen är det jag som blivit överkänslig, men känns som den börjat skramla.. Iofs va inte variatorn i toppskick, men funkade finfint när jag precis satt tillbaka den.
Funkar iofs finfint fortfarande förutom oljudet (som kan va en produkt av min fantasi). Frågan är om det är vanligt att vikterna kanske ligger å slår mot nått? Den som hade skotern innan såg till å nöta igenom rullarna, bussningarna rullarna satt på, och få vikterna typ 20 gram lättare..
Ska jag tuta på å köra och se om ljudet blir värre? Verkar inte som det finns när man ligger å piskar lite led. Fast då skramlar ju iofs resten av skotern som en skruvlåda i puckelpisten..

Är en ULTRA SP -96, om nån undrar
MVH
Mattias
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vilket märke var det på grejerna, alltså typ snopro eller var det original? När jag renoverade variatorn i edgen så var det snopro vikter rullar etc jag köpte och då började den skramla lite mer än vänligt efter typ 50mil. Men annars så har P-85 alltid haft mer eller mindre skrammel men dock inte mycket. Så om den lever om mycket mer än tidigare ska du nog kolla upp bussningarna i vikterna eller prova byta bultarna till vikterna.
 

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Orginalvikter å bussningar. Däremot duells rullar å å schims. Ska testa å köra lite den här säsongen oxå, blir det värre så tror jag det blir en annan variator.. Har ju sprillans vikter å fjäder.
Jo just. fick tag på en blå fjäder till p-85, nån som har någon erfarenhet med en sån på Ultran? Inga pipor utan helt orginal.
Och sist men inte minst. En ständig frågan :D Går det med en 32:as matta i tunnel på den? En dubbad sådan.. Frågan finns lite överallt, men verkar som tvetydigt. Måste man bort med nått i tunnel, eller kan man låta allt sitta kvar?
 

baum

Aktiv medlem
13 dec 2007
62
0
6
Övik
Kan det va så att tillslagsvarvet ökar, men att den håller sig på runt 8k rpm ändå? Slår till lite för tidigt tycker ja. Vill som upp till 5 innan den ska mosa iväg... Känns drygt å köpa vikter, 1000 spänn nästan, å man vet inte riktigt va man ska ha.