Skrammel efter drivhjulsbyte

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag bytte till 8kuggars non-slip hjul och en 38:as matta i sommras på vectorn.
Körde inte nå nämnvärt efter bytet utan bara en liten sväng på åkern. Nu när snön har kommit så har jag märkt av skrammel och vibarioner då jag motorbromsar. Inte så mycket vibrationer då jag kör utan enbart då jag motorbromsar.

Vad kan ha hänt? Jag har pallat upp skotern och kollat men såg inget speciellt. Dock så märkte jag av att det var bra mycket mindre skrammel/vibrationer då den var uppallad.

Det kanske ska bli så här?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hur spänd är mattan ? Bara för att du kör med noslip så kan den inte vara hur slapp som helst...
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Kolla så inte driv piggarna tar på plastklackarna framtill på boggien, lyft upp skotern lägg en jeepdunk el dyrligt under främre delen på boggien så du komprimerar främre dämparen då du ställer ner den

Hade typ samma fel på årets nytro xtx då vi bytte till 8 kuggars no-slip
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
berrob: mattan är kanske inte alltför spänd men samtidigt så tycker jag inte att den är slapp heller.

Mr Sm-X FR: Det du säger är ganska intressant. Jag pallade upp skotern tidigare idag och kollade just på det du säger men då var den just uppallad. Men vad kan man hitta på då? Slipa ner kuggarna eller slipa på klackarna? Eller låta det nötas ner av sig själv?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hissa upp skotern och lägg något under framändan på boggien, sänk sedan ner skotern så det trycker ihop främre delen av boggien så railsen hamnar precis mot NoSlip.

Kolla avståndet, försök att få så en kugg är mot railsen så det kan kolla ordentligt.
Misstänker att det är sniffsande nära. Kapa hellre railsen och flytta ner railskåpan lite. Onödigt att nöta ner kuggarna som du har monterat.

Iom att du har monterat 8 kuggs noslip så bör du inte få problem med främre W-armsaxeln (främre boggieinfästningen). Men kolla för säkerhets skull hur nära kuggarna passerar där. Går det nära här så måste du kapa kuggarna något.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Synd att man inte har skotern i närheten...

Du tror inte det räcker att kapa plastklackarna? Jag vill undvika att plocka ner boggin så långt det är möjligt. Men som sagt, får se om det blir denna helg eller efter som jag åker uppöver och kollar hur det ser ut.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
När jag bytte tidigare i höst så hängde jag dit drivaxel med nya hjulen samt boggien utan dämpare å fjädrar just för att kolla att det inte skulle ta nånstans, du får ju full rörliget på den då, dessutom kan du dubbelkolla att hjulen är rätt pressade genom att kika efter slidsen, de ska ju vara i linje. Går kanske inte med alla boggies men många!
Ett litet tips bara, den extratid det tar i skruvning är ju väldigt försumbar jmf. med att i efterhand ligga å slipa hjul eller kapa boggieskenor på plats i skotern...
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Du kan borra ut nitarna ur plastklackarna där fram och slipa ner dom med en bandputts, smidigt och enkelt, men slipa mer på ovansidan mera gods där
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Ja då kan jag ju uppdatera hur läget är.
Jag har nu kört 26 mil med de här hjulen och det har inte blivit nå bättre. Kuggarna tar i plastklackarna. Det är konstaterat nu. Så nu ska jag inom en snar framtid borra ur nitarna och slipa ner klackarna.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ja då kan jag ju uppdatera hur läget är.
Jag har nu kört 26 mil med de här hjulen och det har inte blivit nå bättre. Kuggarna tar i plastklackarna. Det är konstaterat nu. Så nu ska jag inom en snar framtid borra ur nitarna och slipa ner klackarna.
Har du kört 26 mil och det har tagit i? Om jag var du skulle jag nog riva allt o kolla upp drivaxeln,lager som förmodligen har tagit rejält med stryk om du kört 26 mil........:confused:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Ja då kan jag ju uppdatera hur läget är.
Jag har nu kört 26 mil med de här hjulen och det har inte blivit nå bättre. Kuggarna tar i plastklackarna. Det är konstaterat nu. Så nu ska jag inom en snar framtid borra ur nitarna och slipa ner klackarna.

:stupid:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Tror han mer syftar på att det är idiotiskt att köra när man vet att något inte står rätt till.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Du ska ju inte tro att det är helt åt helvete och att jag skiter i det. Jag vet trots allt vad det är. Sedan så är det trots allt enbart plast och vad kan ett lager kosta?