Skramlande primär XP 600

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har en MXZ XP 600 SDI -08 och tycker primärvariatorn har börjat skramla. Ibland kan det försvinna men låter allt som oftast. Låter inget på tomgång.
När jag vrider runt den för hand hör man svagt ett ljud som metall faller mot metall.

Vanligt fel??

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Det där när du vrider runt den är för att armarna som vikterna sitter i slår mellan ramperna och innerdelen ( så ska det låta ) Så gör alla tra variatorer! Varför det låter när du kör kan jag tyvär inte svara på!

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Oki, som jag misstänkte då utan att vara det minsta expert på variatorer.

Det andra därimot är nog inte så normalt

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag har samma skrammel i min men firman jag lämnade in på tyckte de va för lite skrammel skulle köra på bara

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Fick till svar att nästan alla TRA-variatorer låter lite eftersom BRP har gjort större spel och tolleranser på de nyare maskinerna. Vissa -10or låter ännu mer men ljudet brukar bli lite mindre när maskinen blivit varm.
De erbjöds sig också att kolla igenom variatorn om det låter väldigt illa men om det endast är "vanligt" skrammel så kollar dom inte igenom den. Vad nu "vanligt" skrammel är.
Blir väl att sväng förbi om jag får tid över.

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
Hej..

Jag har oxå en skramlande ljud i min variator har en summit 05 hadde i sär den och kunde då inte hitta några fel i den¨. kan nog stämma att det är större tolleranser i dom nu och där av det ökande skramel ljudet.

Har även en kompis som har en xp och det är samma sak med den.

Så kollar man bara igenom dom och rengör så skall det inte vara nån fara..

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej, tycker bara det är kasst att det är så. Så länge man sitter och kör hörs det knappt med det är ju inte alltför ofta. Så fort man ställer sig upp hörs det tydligt och det är ju fruktansvärt irriterande. Sen har en kompis till mig en exakt likadan skoter som gått 150mil mer och den låter inte så det är ju också lite konstigt. Iofs så sa han också att på vissa maskiner har ljudet minskat och ibland försvunnit när det gått längre.

Blir att åka in nästa fredag o höra om det är normalt eller inte.

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Okej, Tack för infon, Då blir det att riva den och smörja lite :)
Sen har jag upptäckt om man sätter på en högljudd slutburk slipper man variatorskramlet! :p

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jaa men det kanske inte alltid är en fördel. Kan ju vara bra att höra om det håller på att gå åt helvete innan det gör det. :)

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Kolla platsskyddet som sitter runt fjädern i primären. Den brukar leva om.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har varit för verkstan nu och som de sa tidigare så är det normalt att det skramlar och min skramlade inte ovanligt mycket. Så jag får tydligen vänja mig vid att köra en ny skoter som låter som att den är 40 år gammal. ;) Bara den håller över påsk är jag nöjd.