Skrämma upp IQ600rr-08

KarlvandalRR600

Ny medlem
1 feb 2021
1
0
1
34
Hudiksvall
Tjena , har skaffa mig en iqrr - 08 och har aldrig haft en av den sorten tidigare . Folk säger att dom e väldigt lätta att skrämma upp men jag hittar ingen sida med grejer som är nått att hurra för! Någon som sitter på lite kunskap och kan tipsa om vad jag ska förändra från orginal för att få den att båda gå och låta vassare och eventuellt skicka tips på sidor där man kan handla ? Skicka pm med hemsidor om ni sitter på nå sådana. Tack på förhand!
Mvh
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Skittråkigt svar men...
Serva och fixa men trimma inte, den kommer aldrig bli särskilt mycket mer åka med men med minsta lilla otur kommer den börja jävlas massor mer.

Se till att variatorerna är tiptop med nya fjädrar, allmän service och översyn av förgasare reeds och insug, tanka och kör! Ett SLP enkelsystem kan du naturligtvis sätta dit, men är det värt det för 6 kusar? Då krävs det dessutom att du begriper dig på variatorer också för annars är det helt bortkastat.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Jag håller med som ovan skrivit, variatorerna är viktigast samt en matta med bra bett.
För ledkörning skulle du satsa på en hård crossmatta som har ett jäkligt bra fäste, gör enorm skillnad, om du inte redan har det på maskinen.
Gamla mattor brukar bli mjuka så accelerationen försämras markant.

Sån här matta satte jag på min Lynx 600 HO och skillnaden och acceleration blev enorm.
Samtidigt fick variatorerna sig en översyn och lite nya bussningar, fjädrar mm och blev ruskigt bra.

Drivmatta 38x307x44mm (2.52) Racing - Motorhuset I Östersund AB
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Genomgående dubb är stenkul på hårda leder, de ger bra grepp redan med 50 tal men 96 eller över 200st är såklart ännu bättre. Ang mer trimning så skulle jag porta och byta pipa. Men de kräver att man kör med bredbandslambda och piptempmätare.Har man bara koll på vilka värden man ska sikta på så kan man bestycka in dem själv ute i fält. Ännu snabbare och säkrare inbestyckning är såklart i bänk.
 
Reactions: tonix

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Har själv ägt en IQrr i 6 år och har testat det mesta. SLP helsystem, Dynoport helsystem, V-force3, portade cylindrar och vevhus, olika variatorsetup osv. Det som märks bäst är nog variatorkitt och matta med högre kammar (har själv backcountry 44mm).

Har blivit trött på oljudet från dessa "trimrör" på äldre dagar och skulle helst köra med orginal rör men troligtvis pga portningen så går motorn dåligt med det. Funkar dock bra med orginal motor.

Lägg dit primärfjäder 180/320 Rosa (venom är väl märket idag)
sekundärfjäder 160/280 svart/silver
10/62 vikter (sikta på ca 8200 max rpm)
Har du orginal variatorer så lär du nog märka skillnad.

Bestyckningen är också en sak som bör kollas över ifall man upplever att maskin bluddrar och så. De är väldigt fett bestyckade orginal.
Detta är ju såklart beroende på var du kör men vid havsnivå med orginal motor så brukar det funka med huvudmunstycke 390-420, pilot 30.
Bestyckar du om bör du kolla färgen på stiften vid halv gas och full gas så att den inte går för snålt.
Dessa motorer går lätt upp i 650° avgastemp vid halvgas men det verkar inte vara farligt. Har kört 670°-700° längre sträckor utan härdsmälta.
 
Last edited: