Skotormotor i bil

Kelso

Medlem
19 sept 2007
6
0
1
Lund
Hej alla :)

jag är ny här och har ingen skoter utan är med i ett projekt i skolan som heter Formula Student. Kanske har något hört talas om det. Luleå har varit med ett par år. Lär nog va det teamet som ligger närmst de flesta skotermänniskor :)
Vi håller nu på att leta motor till nästa år och undersöker alla möjligheter. En kille från Luleås team tipsade mig om skotermotorer. Verkar helt klart intressant och redan efter 5 min sökning så hittade jag t.ex Panthera 600 som verkar väldigt intressant. Måste ju finnas en hel del till. Vår enda begränsning är att motorn får va på max 610cc. Det jag är mest osäker på är hur det funkar med växellåda osv. vi kan ju inte köra med variator...nån som kan lära mig mer där? Tipsa gärna om fler motorer! Hoppas någon tycker detta verkar kul och vill hjälpa mig lite på vägen! Vi här nere i Skåne är inte så insatta bland skotrar :)

MVH Calle
 

Kelso

Medlem
19 sept 2007
6
0
1
Lund
Jag glömde nämna i inlägget att vi får bara köra med 4-taktsmotorer...2-takt är alltså uteslutet...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Inte för att vara dum, men tror inte du hittar någon vettig skotermotor på 4takt, som har mindre än 610cc.
Nej, tyvärr, annars blir det en svindyr Phazer motor (nya Phazer) Tror dom har en på 500cc.
Annars tycker jag du borde sattsa på en MC motor? Där är ju nästan allt över 250cc fyrtakt nu för tiden. Sen så blir det ju enklare med växlar på den också.. Lycka till!
 

Kelso

Medlem
19 sept 2007
6
0
1
Lund
tack för svaren. va ju delvis detta jag ville höra. ska man genomföra ett projekt som detta så gäller det att inte glömma något alternativ.
Men trots era svar så hittade jag en Polaris 599cc i 4-takt. 125hk...rätt intressant men som ni säger så blir det ju jobbigt med växellådan. Så det lutar åt att det blir något av de mc-alternativ vi har.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
kelso vad sitter den motorn i för skoter,

det mest udda ahde varit en enskivig wankel dom ligger på 600cc typ, men dom e ju byggd på 2takts principen men om den räknas som 2takt eller 4takt vet ja ej, kolla på www.wankelregistret.se
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
kelso vad sitter den motorn i för skoter,

det mest udda ahde varit en enskivig wankel dom ligger på 600cc typ, men dom e ju byggd på 2takts principen men om den räknas som 2takt eller 4takt vet ja ej, kolla på www.wankelregistret.se
Dom påminner om en 2-takt med tanke på effektregistret men jobbar som en 4-taktare. (Insugningstakt, komprimeringstakt, arbetstakt och avgastakt) Det finns väldigt tydliga illustrationer på detta om du söker på ex. wikipedia eller dylikt. Det som skiljer dem mot en kolvmotor är att:

1: I en kolvmotor så rör sig kolven upp och ner och det stjäl ganska mycket effekt iom att när den komprimerar så jobbar en kolvmotor emot sig själv...

2: I en wankel så har du en triangelformad rotor (kolv) som snurrar runt på en excenteraxel, detta är mycket att förklara men kort sagt så snurrar rotorn (kolven) runt runt runt istället för upp ner upp ner upp ner som på en kolvmotor.

3: I en enskivig wankel så har du endast 2 rörliga delar i motorn (en excenteraxel, en rotor)(!) jämfört med en kolvmotor med två cylindrar där du har 5 rörliga delar (en vevaxel, två vevstakar, två kolvar) på en tvåskivig wankel har du 3 rörliga delar. (en excenteraxel, två rotorer!)(!) Jämför man detta mot en likvärdig kolvmotor inom rally, rallycross så har du en 4 cylindrig 2.0L motor (ungefär) där du har 9 rörliga delar (en vevaxel, 4 vevstakar, 4 kolvar).

4: Är jag en wankelfantast?

Svaret på den sista frågan är: Japp!
 
Last edited: