Skotervagn byggd av gammal husvagn

Kanderss0n

Medlem
15 feb 2015
18
0
1
Härnösand
Tjena gott folk :)

Tänkte dela med mig av mitt rullande projekt ja köpte på mig i höstas.
Fick köpa den av ett äldre par som använt den till virkestransport för x antal år sedan, men sedan blivit undanställd och stått still i år..

Är i grunden en Solifer finlandia 530 -80 omtypad (1200kg) som numera har lastmåtten 4300x2010
Precis hämtad


Hann inte göra så mycket åt vagnen mer än justera bromsarna kasta ett öga på belysningen innan min besiktningstid var, sen var det en tripp till stugan över påsk.


Väl hemma efter mycke körning i saxnäs/stalon så tog jag tag i vagnen och beställde all belysning nytt (led) samt rev bort de gamla fula plywoodsidorna på vagnen och svetsade tvärstag istället




Gamla belysnings "rampen" va inte mycket att hurra för.. backa ju sönder den mot varje snöhög när man ska lasta av och på skotrarna :amuse:


Använde mig av lyften på jobbet istället för att ligga på golvet hemma :amuse::bigsmile:


Hittade även en bakstam från Renault master på jobbet som ja tyckte passade som en smäck på vagn, svetsa även tvärstag på båda sidorna så den blir stadig


Slängde på lite färg och började montera belysningen, blir 4st sidomarkeringar på vardera sida.
Sen ett problem jag märkte när jag lastade vagnen första gången med 3 skotrar var att hjulhuslådorna är ju på tok för stora.. så jag snittade dom och minskade ner dom såpass att jag fick bättre frigång i mitten av vagnen, dock är dom inte färdig ännu..


Bakrampen med ny belysning och regplåt vart helt okej (saknas en reflex):bigsmile:


NÅN SOM VET OM BILDERNA GÅR ATT ROTERA RÄTT ??

Mer bilder kommer när belysningen är inkopplad och byggnationen av hjulhus börjar..
Samt är det någon som har någon bra lösning på mitt fälgproblem kom gärna med tips, är nämligen 4x140 bultcirkel på den vilket är väldigt svårt att få tag på.. så tips är välkommen :)
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad är fälgproblemet? Vill du ha fränare fälgar? Gamla Solifer är svårt (har en själv).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
4x140 låter som fälgar till gamla bakhjulsdrivna Peugeot (504, 505, 604). Även om de är lite ålderstigna vid det här laget så ska de väl inte vara helt omöjliga att få tag i? Man ska bara se upp för fälgar med millimetermått (Michelin-påfund), då blir däcken plötsligt dubbelt så dyra som annars. Och så fanns det en typ av lättmetallfälgar som satt på 505 Turbo i mitten av 80-talet, som hade tendens att bli ovala.
 

Kanderss0n

Medlem
15 feb 2015
18
0
1
Härnösand
4x140 låter som fälgar till gamla bakhjulsdrivna Peugeot (504, 505, 604). Även om de är lite ålderstigna vid det här laget så ska de väl inte vara helt omöjliga att få tag i? Man ska bara se upp för fälgar med millimetermått (Michelin-påfund), då blir däcken plötsligt dubbelt så dyra som annars. Och så fanns det en typ av lättmetallfälgar som satt på 505 Turbo i mitten av 80-talet, som hade tendens att bli ovala.
okej bra att veta ska kika på någon sådan bil då vi ändå är auktoriserad peugeotverkstad bland annat!
tack för det! :)
 

Kanderss0n

Medlem
15 feb 2015
18
0
1
Härnösand
Vad är fälgproblemet? Vill du ha fränare fälgar? Gamla Solifer är svårt (har en själv).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja jag skulle vilja haft en uppsättning plåtfälgar till eller alu men tanken var att fixa ett par fina plåtfälgar och centrumvända dom men dessa orginalfälgar är inte svetsad på samma sätt som vanliga plåtisar vilket försvårar centrumvändningen
 

Kanderss0n

Medlem
15 feb 2015
18
0
1
Härnösand
Hjulhusen ska slutas men all belysning klar! Lödde alla kablar så de inte ska bli nå krångel i vinter. monterade även 2st extra backljus så har ca 1500 lumen bakåt när man lägger i backen så de borde bli bra :) För övrigt är den till salu.