skotervärldens Volvo 240?

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Vilken skoter av äldre snitt bör man välja om man önskar "Volvo 240:is" egenskaper, alltså; den behöver inte alls vara snabb,snygg eller frän på något vis. MEN den ska alltid fungera, ta sig fram, billig att äga/laga/underhålla, gärna fläktkyld.
Skriv era förslag, och hemskt gärna med motivering.
 

Humlas

Aktiv medlem
17 mar 2006
68
0
6
Vilken skoter av äldre snitt bör man välja om man önskar "Volvo 240:is" egenskaper, alltså; den behöver inte alls vara snabb,snygg eller frän på något vis. MEN den ska alltid fungera, ta sig fram, billig att äga/laga/underhålla, gärna fläktkyld.
Skriv era förslag, och hemskt gärna med motivering.
Finns väl bara två riktiga kandidater:
Yamaha Viking och Lynx 5900

Fläktkylda
Bra framkomlighet
Billig försäkring
Massor av reservdelar
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Lynx 5900 eller Lynx 3900
5900 har 503 motor och har 50 cm brett band har jag för mig.
3900 har 377 motor och har 38 cm brett band.

Både 503 och 377 är så gott som odödliga. Båda sig fram överallt (Inte uppför branta berg) och kostar inget att köra med.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
En som glider in där är ju yamaha (igentligen de flesta äldre modeller) men en som jag haft erfarenhet av i yngre dar vad et250

Brorsan tankade (av någon anledning) skotern nästan full i fotogen skulle tro att det var 80% fotogen 20% bensin och den lilla rackaren höll från morgon till runt 4 på eftermiddagen

Antar att det du letar efter ska vara lite vassare än så i så fall kan jag rekomendera phazer inte kanske någon skönhet men helt skottsäker.

Farsan har haft ett ex sen ny -92 och aldrig gjort något åt motorn, tror det enda som är bytt på den är en boggie dämpare (förutom det vanliga förebyggande underhållet förstås
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
yamaha har för dyra delar och för dålig reservdelshållning
för att kvala in
näe aktiv panter är en 240: inte snabbast inte snyggast ,tråkig och pålitlig bra framkomlighet och fjädringen funkar om man kör som folk
Du hör ju själv!
 
S

StoxResearch

Jag tycker att vinnaren borde vara någon modell som i största möjliga omfattning saknar exotiska material såsom Aluminium och Plast. På sådant vis går nästan allting att laga med vanlig elbåge och glasfiber/glasfiberspackel. Så gjorde man förr. Att gå och köpa nya reservdelar var nästan otänkbart, :) Dessutom ska vinnaren ha en motor som är så nära outslitlig som man kan komma. Vilka kvalar in där?

Det kan låta löjligt men jag sätter en slant på gammel Ockelbo 600an... Och ja, jag är partisk, jag har själv en sån, hahaha...

Invändningar/fler förslag?
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Jag tycker att vinnaren borde vara någon modell som i största möjliga omfattning saknar exotiska material såsom Aluminium och Plast. På sådant vis går nästan allting att laga med vanlig elbåge och glasfiber/glasfiberspackel. Så gjorde man förr. Att gå och köpa nya reservdelar var nästan otänkbart, :) Dessutom ska vinnaren ha en motor som är så nära outslitlig som man kan komma. Vilka kvalar in där?

Det kan låta löjligt men jag sätter en slant på gammel Ockelbo 600an... Och ja, jag är partisk, jag har själv en sån, hahaha...

Invändningar/fler förslag?
Sådana egenskaper värdesätts mycket högt! :rock:
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Ockelbo 600an håller aktiv 600 för att vara en mera hållbar skoter.. då min kusin har en Ockelbo 600a. Nackdelar på den är driften är i mitten urdåligt, gummi dämparna bak skräp och styrningen roligt när skidorna pekar åt vilket håll de vill. Ingen skoter att dra ved med heller då den spinner hela tiden.

aktiv 600 nyare varianten har vi haft till arbete i skogen i över 20år inga problem föutom slit delar som är bytt.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Bra o ta sig fram, där platsar ju få älde yamaha-modeller. Att en jämföra et250 med 5900.. Hua* :p
Lynx 5900, för att den går i alla väder, lättskruvad när det väl behövs, finns ton med delar, och den är en bra allroundmodell.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
skaffa en Yamaha ET 340 T (Transporter) om du vill ha en bra och billig skoter i drift.. finns mkt reservdelar (men det ska nog inte behövas, går säkert 3000mil utan några motor rep). sen går den ju bra i snö också
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Grizzlyn ligger nog rätt nära en 240 oxså, stor, kantig, tung och slö men håller i evigheter, precis som en volvo.
Den lagar man ju dessutom med en skiftnyckel, ståltråd och tejp om det nu skulle hända nåt och råkar man knuffa ett hus av fundamentet så är det bara fram med pinnsvetsen och lappa ihop småskadorna på frontbågen :laugh::laugh:

Fastnar man däremot nånstans kan det ju bli lite problem :p
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Både 503 och 377 är så gott som odödliga. Båda sig fram överallt (Inte uppför branta berg) och kostar inget att köra med.

Dom går visst uppför branta berg om man har rätt teknik,
Fart till att börja med och sedan släppa gasen eftersom för att undvika allt för mkt slirning.
När man nästan har stannat så lägger man i backen och kör ner hela vägen och börjar om.
Repetera lämpligt antal gånger så är du uppe! :)