Skotertips

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Ska till att köpa skoter och behöver lite tips.

Vill ha en skoter som går leka lite med men ändå dra en pulka när det krävs utan att riskera att den går varm på en gång. Vad jag har läst mig till så kan en Skidoo Summit, Skidoo Renegade, eller Polaris sks alt. MM vara bra maskiner till detta. Kommentarer?

Ps. Vill helst ha minst 700 cc då jag har kört en del med en kompis edge 800 och inte vill ha så mkt mindre än så.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Renegaden går alldeles utmärkt på led, och samma sak utanför.
Har dragit pulka en gång och även det gick utan problem :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vad tror ni om en Polaris RMK 800 -02 som gått 650 mil? Kan inget om den, men den ser rolig ut. :)
Går riktigt bra såvida dom inte är original i förgasare, då får dom till och med spö av en 600a och dricker upp till 5L/mil och kanske mer än det, men en rätt in justerad går mycket bra och den tar betydligt mindre bränsle. Är den 144",151" el 156" lång? 144" går iaf mycket bra både på led och i lössnö. 151" och 156" kan vara jobbig ibland om det blir för gropigt pga längden men går grymt i snö då istället.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Går riktigt bra såvida dom inte är original i förgasare, då får dom till och med spö av en 600a och dricker upp till 5L/mil och kanske mer än det, men en rätt in justerad går mycket bra och den tar betydligt mindre bränsle. Är den 144",151" el 156" lång? 144" går iaf mycket bra både på led och i lössnö. 151" och 156" kan vara jobbig ibland om det blir för gropigt pga längden men går grymt i snö då istället.

Får återkomma med det, framgick inte av annonsen. Men motormässigt i övrigt är den bra då om man justerar förgasaren. Hur är den att dra med?
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
RMK:n jag funderar på är 156".

Frågade om han hade renoverat den något, typ bytt kolvar eller något annat och svaret är nej. Den har som sagt gått 650 mil. Vad kan man förvänta sig att man bör byta ut om man köper den?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Gör ett komptest på den så får du en liten uppfattning om det är dax eller inte

Men är kolvarna aldrig bytta så börjar det bli dax

Är det den som är ute för 37 så tycker jag faktiskt att han begär rätt mycket för skotern, speciellt om han inte gjort något åt den

Som referens kan jag säga att jag sålde min Summit 800x 01 nyss för 25

30 skulle vara ett rimligt pris
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Ok, som jag trodde då.

Jo det är den för 37´. Håller med om att priset känns lite högt men samtidigt verkar alla RMK som ligger ute ligga lite högre än vad jag hade förväntat mig.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har suttit och kollat rätt mycket nu när man själv letar skoter och måste säga att jag är ganska förvånad att priserna är betydligt högre än jag förväntat mig nu när det inte ens i närheten av säsong och med pågående finanskris
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Har suttit och kollat rätt mycket nu när man själv letar skoter och måste säga att jag är ganska förvånad att priserna är betydligt högre än jag förväntat mig nu när det inte ens i närheten av säsong och med pågående finanskris
Precis. Men man får väl pruta lite. :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Faktiskt så har edge och edge rmk hållit sig jävligt bra i pris, inte roligt när man ska köpa en men man förlorar nästan ingenting då när man säljer dom. Köpte en edge 600 för 29k och sålde den för 28k 1,5år efter ;) Men på denna rmk var det faktiskt överpris med tanke på säsong också.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Ok. Har mejlat och sagt att jag tycker den är lite dyr med tanke på årsmodell, mil och att det inte är gjort något på den. Får se vad han säger. Sen hade jag ju iof. tänkt mig något lite nyare men hittar inget vettigt som inte innebär att man måste åka 40 mil för att kolla på den...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ok. Har mejlat och sagt att jag tycker den är lite dyr med tanke på årsmodell, mil och att det inte är gjort något på den. Får se vad han säger. Sen hade jag ju iof. tänkt mig något lite nyare men hittar inget vettigt som inte innebär att man måste åka 40 mil för att kolla på den...
Okej. Ja det kan vara lite jobbigt åka så långt och så är det bara skräp.
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Det låter som att det kan finnas lite prutmån så vi får väl se. Nu kommer jag att vara borta lite i veckan så jag kan inte kolla på den förrän till helgen. Men vem vet, vi får väl se. :)
 

tobias82

Aktiv medlem
17 aug 2009
63
1
8
Norrbotten
Börjar undra om RMKn verkligen är rätt för mig. Den lär ju va grym i lössnön men sämre efter lederna. Polarn har ju en edge 800 som är en grym ledskoter, kan bli svårt att hänga med i svängarna. Vad tror panelen?