Skotertips i Hemavan?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ska fira påsken i Hemavan och det är första gången jag är där.
Skulle gärna vilja veta allt smått och gott vad gäller skoterkörning där.
Var är bästa körning?
Finns det förbudsområden?
m.m.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har faktiskt inte kört därikring, men nästa arbetsperiod jag går på så ska jag försöka nöta lite under helgen där.

Har läst på lite och snackat med några, och just runt hemavan är de väl inte direkt någon höjdare. Allt norr om hemavan är ju det körförbud på. Just söder vid Jofjället så finns det tydligen bra körning.
Sedan har du inga förbudsområden mellan kittelfjäll och tärna, så där kan du hitta några gobitar!

Här har du en ganska överskådlig karta över förbudsområdena: http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/Publikationer/2009/Skoterbroschyr.pdf

Men den är från 2009 så vet ej om den är aktuell än.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
man kan säga att det mesta norrut är förbudsområden, bortsett från kungsleden, men där måste man hålla sig på leden speciellt på påsk då de förekommer polis ibland. Jofjället är bra om man vet vart man ska åka, blir fort uppåkt. södrastorfjället är också helt OK. sen finns det björkfjället och några till mer mot Tärnaby

Edit: som tidigare talare sa att mellan tärna å kittel e det ganska schysst men det kan bli långa sträckor att färdas, speciellt från hemavan