Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom heter 6/2 ventiler.
Kostar knappa 2000:-
http://shop.hydratech.se/product.html?product_id=71&category_id=13
Eller:
http://www.hammars.com/Hydraulik/VentilerFilter.htm
Dock så verkar hammars ventiler vara "dränerande". Är inte riktigt säker på vad dom menar men det kan vara så att den funktion som inte används dräneras till tank och det är inte bra i detta fall. Har du då en cylinder så står den inte kvar utan kommer att röra sig av belastningen.
Det finns ju också mekaniska för halva pengen om man inte måste ha elstyrd.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Vad hände med sladdbygget här ovan ? skulle vara roligt att se lite bilder från det! :D

Kanske även är någon som knåpat ihop något nu under sommaren?
 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Måste ta tag i sladden nu, inte minst för att den tar rätt stor plats i garaget...
Öron till hydraulkolven ska svetsas fast och sedan ska jag försöka få hydraulpumpen styrbar inne från hytten.
Återkommer med några bilder så fort jag får lite tid över!

J
 

hingstin

Aktiv medlem
10 jan 2010
52
1
6
Hejsan

Håller på med ett sladd projekt och funderar lite på svängningen av fram skidan.

Funderade på samma lösning som Stig Larsson & Co:s modell, men hur e de med höjdjusteringen, tar den ej mycke stryk då framskidan med rejält styrjärn skall svängas,
all kraft går väl från grimman ner genom hylsan i ramen o höjdjusteringens ytter-rör som i sin tur vrider inner-röret som verkar vara ganska klent (klent med tanke på vridkraften) eller har jag helt missat något :hmmmm2:

Även vinkeln inåt på de två frambladen, har någon åsikter om vad den borde vara för bästa resultat?

~G
 
Last edited:

Yngveax

Medlem
18 sept 2006
8
0
1
Hej!
Den här sladden gjorde jag 2009, fungerar mycket bra. Groparna försvinner när man kört några gånger. Men det var ganska mycket jobb med den.
I år har jag lagt till en typ kratta framför, som ska riva lite extra.
/Yngve
 

Attachments

Yngveax

Medlem
18 sept 2006
8
0
1
Tack för det.
Bladet är stumt, men ställbart upp -ner.
Det lutar lite bakåt, så kör man på nåt så hoppar den över.
/Yngve
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Tiden går fort när man har roligt, i ala fall materialet samlat i garaget för den blivande sladden, ska bara snickra på hur utlösning samt själva draget ska konstrueras men någon form likt på Snowmowern är tanken.

Skissen bara snabbgjord i powerpoint, alugallret är 2400*1400 i 40*40 fyrkantsprofil när vänstra sidan kapats ned så gallret blir likformigt.

Då svetsning inte är en option för närvarande blir det lite bultförband istället och som synes möjligheter till höj/sänkning och även tiltning.
Ska räkna lite på höjden från backen då jag vill att bakre V:et/utslätaren ska kunna dra med sig en hyfsad mängd snö att släppa i groparna.

Verkar bli en kallvecka kommande vecka så lite tid för garagetjänst torde finnas och lederna körs ju inte sönder av någon anledning , trafiken minskar ju radikalt när det blir under -12 till -15 grader!
Vill lyfta tråden nu och få in lite mer projekt på sladdar. Tänkte bygga alt modifiera någon av de vi har. Blev intresserad av hur det gick med din Lynxfrun? blev den färdig, eller är det ett pågående projekt :) ?

Var på en lokal skidanläggning för att försöka få tag i gammal glidplast som de har bakom pistmaskinerna. Kanske kan få tag i lite, vore najs att få räfflad glidplast. Tydligen är de väldigt dyra att köpa. Fördelen med en räfflad glidplast mot en räfflad trumma, i min fantasi är att på trumman rullar snön fast lättare medans på glidplasten skrapas snön bort och hålls någorlunda ren från snö.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
DSC00267.jpg DSC00272.jpg
Slänger upp några bilder på min sladd, som för övrigt funkar bättre i lössnö och mindre leder än på hårda stora leder..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vill lyfta tråden nu och få in lite mer projekt på sladdar. Tänkte bygga alt modifiera någon av de vi har. Blev intresserad av hur det gick med din Lynxfrun? blev den färdig, eller är det ett pågående projekt :) ?

Var på en lokal skidanläggning för att försöka få tag i gammal glidplast som de har bakom pistmaskinerna. Kanske kan få tag i lite, vore najs att få räfflad glidplast. Tydligen är de väldigt dyra att köpa. Fördelen med en räfflad glidplast mot en räfflad trumma, i min fantasi är att på trumman rullar snön fast lättare medans på glidplasten skrapas snön bort och hålls någorlunda ren från snö.
Fastnade i prototypstadiet vad gäller inställningsmöjligheter och finesser, den är dock i bruk i stort sett dagligen då 7,5 åringen har krav på hyfsade skatespår på Roknäs skidstadion:) samt jag själv och sambon samt åtskilliga äldre hundrastande damer vill ha ett bra spår att gå efter med mot fjärden.
Faktiskt så blir det rätt bra resultat med enkla medel, det man skulle behöva komplettera med är en "spreader pan" för att dels processa snön för att få ur luften samt för att göra en snygg slätdragning efter sig. Den stora fördelen är att den är lätt, ca 25 kg, dock håller den inte för stadiga stubbar osv, första prototypen kasserades efter några svängar mot Torrbergstjärn för några år sedan då alu och -30 kombinerat med stubbar inte var någon bra kombo.

En bra underhållen led ska ju kunna klassas som "manchester trail".............

Om du har bra kontakter på ishallen eller hos någon entrepenör som sysslar med krossning kan det vara en bra ingång för att få tag på UHMW plast.

Tips och uppslag på olika sladdar och hur man ska tänka för att processa snön på bästa sätt kan du hitta här http://www.snowgroominglinks.com/Groominglinkslinks.htm dels i ACSA:s /Kim Raaps utmärkta "Guidelines for Snowmobile Trail Groomer Operator Training" och sedan finns det en hel del att hitta i forumet http://s8.zetaboards.com/snowgroomingtalk/index/
 

Attachments

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
Hejsan, jag är intresserad av att bygga en nätsladd för att kunna köra på skoterleden men vet nästan ingenting om att bygga en sladd. Så om någon har någon bra ritning eller bara bra tips till mitt bygge! Funderar på att göra det av atmeringsjärnsplattor?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
40
Gräsmyr / Umeå
komigen nu =) visa era sladdar, både simpla hembyggen och riktiga proffsprylar är intressanta.

kan väl bidra med mitt snabbygge jag gjorde ikväll bestående av lite virke som låg o skräpade. Man tager vad man haver heter det ju :blink1:

detta är tänkt som en försäsongsladd/pudersnösladd främst för några egna spår men den kanske fungerar såpass att man törs dra den även efter de officiella lederna, det får morgondagen utvisa.

(ni får ursäkta bildkvalitén, inte lätt att ta bra mobilbilder i mörker)



Edit: har inte klurat ut hur jag ska göra en säkerhetsutlösning, funderar på att bara göra ett brottsnitt på linan jag drar med.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
40
Gräsmyr / Umeå
resultatet av sladdningen med min enkla träsladd, bred och hård yta. fungerar över förväntan.
men den tog bättre när jag vände den uppochned så bara bakre "skäret" tog.
tror jag ska bygga om den så den hyvlar succesivt istället för alla samtidigt.



lite roligt dock att möta äldre gubbar som tittar surt på en när man kommer med paddelmatta och "aphängarstyre" på en nysladdad led men hälsar glatt när dom inser att det är jag som sladdar :D :D
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
resultatet av sladdningen med min enkla träsladd, bred och hård yta. fungerar över förväntan.
men den tog bättre när jag vände den uppochned så bara bakre "skäret" tog.
tror jag ska bygga om den så den hyvlar succesivt istället för alla samtidig



lite roligt dock att möta äldre gubbar som tittar surt på en när man kommer med paddelmatta och "aphängarstyre" på en nysladdad led men hälsar glatt när dom inser att det är jag som sladdar :D :D
Ser ju klart godkänt ut!!! Så klart att dom hälsar på dig :)
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Det här har väl inte riktigt med skotersladdar att göra även om det handlar om att fixa till skoterleder.
Vissa partier av skoterleder går i kraftledningsgator och gamla hästkärrvägar och de växer långsamt igen. Björkris växer ändå förvånansvärt snabbt, bara över sommaren så hinner det växa in långa spretiga kvistar längs leden.
Eftersom det kan röra sig om rätt långa sträckor skulle det vara trevligt att mekanisera röjningen av det där eländes björkriset.

Har varit inne på stora röjklingor, slåttermaskinsbalk, extralånga motorsågssvärd, kättingrotor, upptiltade röjaggregat osv men har hittat nackdelar med alla lösningar, bl.a. personsäkerheten.

Någon som har hittat den perfekta lösningen? Den ska förstås fungera vintertid på en trampad och kanske t.o.m. sladdad led.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har funderat på i stort sett samma banor som du men har väl mer eller midre gett upp, skulle kunna betala en del för några kaggar hormoslyr :):)

Vide och björkslyet växer ju något enormt, tänker varje gång när jag passerar såna områden med sladden, nu j-vlar ska dom få sig en omgång, men dom reser oskadda sig igen de asen
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Det jobbiga är ju att det gör ju så förbannat ont att få dom på händerna/ansiktet.
Vi i våran klubb samlar ihop några grabbar och åker ut med varsin röjyxa och betar av en led åt gången. Går ganska fort när man är 3-4st som hjälps åt. Kom ihåg kaffe och ett gott humör! :)