Skotersladdar egentillverkade, moddade mm

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Jädrans vilken bearbetning av snön på leden, Iggesota!
Fiffigt med harvens höjdjustering, snabbare o enklare än 'stödhjulsvevarna' och skulle också kunna drivas med en snäckväxelmotor. Så man inte behöver kliva av skotern menar jag.
Lite bredare sladd, höjning av de sneda sidorna av ramen som går fram till draget med avbärare ned till sidostyckena och en höjbar skida framtill skulle kunna vara nästa steg i utvecklingen!

Bra idé med harvens höjdjustering måste jag säga, ska se om jag kan knycka delar av den idén! Tack killar! :)

Trevlig film för övrigt! :clap2:
 
Last edited:

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Rätt praktiskt med höjdjusteringen faktisk, men tack vare längden på armen mot bladen blir det lite för långa lägen, så där skulle en skruv vara bättre, så man kan fin-justera bättre.. I lössnö så behövs inte bladen alls nästan, snön bearbetas ändå. Tror det finns aningen bredare harvar att få tag i, 120 bred vore optimalt för mej här ivf, min e bara 90
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Varför finns det inte sladdar med en roterande vals typ fräs som river upp
leden driven av en liten 4takt och hydraldrift.
 

klex20

Aktiv medlem
10 dec 2004
90
0
6
Vännäs
Tror att det var Stig uppe i Arvidsjaur som sade att man helst inte ska riva upp en packad o hård led, det blir bara mera arbete med att få till en bra led igen.
Och han har rätt, en lätt avhyvling av topparna för att fylla igen groparna är att föredra.

Men sedan skulle det ha varit intressant med en vibrerande sladdplatta för att få en tåligare led när den har frusit ihop. Såg att de i USA (var annars?) vibrerade ihop en skoterled så att det gick att gå på den utan att fotstegen kunde ses, det vore nåt...
 

klarran

Medlem
17 sept 2010
44
0
6
Hej!

Snart är det dags att börja preparera.
Är det någon som byggt ny sladd eller förändrat den förra?

Själv ska jag förstärka ramen och förlänga benen till kladdtrumman, just nu vill den studsa lite när man kör lite fortare
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Byggde en ny sladd igår. Blev i trä, var och provade den igår och väldigt lättdragen (yamaha apex). Den blev 4m lång och 1.30 bred. Typ liknande raspen sladden. Men satte ett spirorör längst bak som kladdrulle. Inte roterande utan stum. Funkar riktigt bra. Blir slät yta med raka ränder. Ska bygga till en övre låda så man får mer sig lite mer snö framför kladdplattan. Ska ta lite bilder nu idag så får ni se :)
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Hej!

Nu har vi planerat att bygga en ny sladd till en bandvagn.
Vi har hydraulik färdig kopplat så det ska användas!

Vi skulle behöva eran hjälp med eller utan erfarenhet på skisser på sladdar eller någon länk till en bild.

mejla gärna: Lurgen91@gmail.com
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Här är min ledsladd som används vid fjällstugan.
Nätsladd tillverkad av 12mm armeringsjärn som svetsats till ett nät.
1.5 m bred, ca 4.5 m lång.
Glidplåt fram och bak.
Den bakre är ledad, men kan bara röra sig från horisontalläget och neråt, så att den följer underlaget på väg uppför en knöl.
På väg nerför en knöl så stoppas den i horisontalläge, så att nätet lyfts och släpper ifrån sig snön i gropen framför knölen.
Under glidplåten bak så sitter ett par järn som "styrstål" så att den inte glider i sidled för enkelt.
Draget är också av armeringsjärn, 10mm tror jag.
Böjt och krokigt på bilden.
Har märkt en fördel med att ha "böjligt" drag.
Det är inte alls så noga när man backar till, se bara till att skotern lite för nära sladden, sen drar man helt enkelt öglan till dragkroken.
Draget böjs under manövern, men det gör uppenbarligen ingenting.
Har en rycksäkring som klipper en vanlig spik ifall sladden fastnar i nånting.


Överbyggnaden är för att kunna hissa nätet vid transport, eller andra situationer. Tex vid vändning i djupsnö. Sladden glider då bara på glidplåtarna.
Fungerar även bra för att begränsa nerfjädringen av nätet, så att den släpper snö bättre mellan knölar.
Utan begränsning så böjs nätet ner ganska mycket, man får en fin böljande led.
Men vill man ha ännu plattare så kan man med fördel begränsa nerböjningen.


Har satt på några alu-plattjärn som ackumulera lite snö.
Utan dem så rinner snön över nätet, så det finns inte nån större mängd snö att fylla gropar med. Med järnen blev det lite bättre.


Sammanfattning.
Är överlag väldigt nöjd med funktionen. Resultatet blir otroligt bra när det finns lite snö att jobba med.
Allra bäst är det om det är några cm nysnö, då är det slätt som ett golv efter sladden. Funkar även bra på normalhård led.

Nackdelar:
Funkar inte då det är plusgrader, snön måste vara kall för att kunna "rinna" över nätet. Vid blötsnö bygger det ett berg av snö.
De runda armeringsjärnen river dåligt på hårda spår. Ska testa i påsk att byta ut alu-järnen mot stålskär som sticker ned under armeringsjärnen, få se om det river bättre.
 

jerrka_80

Prospect sledder
22 feb 2018
10
0
1
Örnsköldsvik
Här kommer lite byggbilder på "fyllbulten" ( den fyller igen groparna och bultar snön, därav namnet )



Här började det hela ta form, rullen är ca 180cm bred med 60-70cm diameter , täträfflad vägtrumma. En kompis fick hjälpa till att bocka ämnet för bladet till rätt form med hjälp av en traktor, modell STOR.
Bladet är dessutom förstärkt i nederkant och på baksidan samt försett med utbytbara rivstål.



infästningen av bladet.



Fjädringen av bladet blev av samma princip som på kombisladden, med möjlighet att justera fjädertrycket.


Sladden klar för provning första gången, här syns inästningen av trumman.
Jag sågade ut en rund bit från tålig plywood och skruvade på en plåtplatta i mitten med påsvetsad rörbit med inpressat kullager. På den ledade delen av ramen sitter en axeltapp som passar i lagret.

Svetsade sedan ihop en bred skida och ett drag som ser för klent ut, men det håller än :hmmmm2:



Många delar av bygget har gått göra bättre och snyggare, men när jag bygger så anpassar jag mej efter det material jag hittar, därav en hel del kompromisser :eek:

/Rickard
Snyggt bygge
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vi har roddat ihop en sladd som ska dras efter en polaris Big boss med bandsats. Bara körd två ggr än så länge då den blev ”klar” förra veckan. Är en del justeringar kvar för att få den att funka helt som vi tänkt men provkörningarna lovar gott. Höjdjusteringen sköts med en elcylinder/ställdon som manuvreras från vinschstyrningen på styret. Halvt kopplad mellan dragstången och sladden så dragstången kan vikas nedåt när man tex går över ett krön, men kan inte vikas uppåt längre än tills den styper i länkaget för höjdjusteringen.
De fem skärstålen är fjäderbelastade så de kan vikas undan om det är någon sten eller liknande som hugger i. Vi måste dock fixa bättre fjärdar då de inte funkar för den här typen av användning.