Skoterservice DIY

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Tänkte starta en tråd om skoterservice, funderar lite kring det här ibland. Grejen är att jag kommer aldrig att lämna in grejerna på en verkstad för att serva, utan jag gör det hellre själv. Det blir ju inga stämplar såklart, men det skiter jag i.

Frågan är då: Finns det något bra material som man kan få tag i, där det framgår exakt vilka åtgärder som ska göras vid vilka mil.?Alltså motsvarande det verkstäderna har, gissar att de tjuvkikar i ngt papper.

Helst vill jag ju ha det här till min fusion, men rabbla info för andra märken oxo om ni vet....
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
alltså, jag tycker att du borde ringa och snacka med en polaris ÅF i luleå, eller så ringer du och frågar efter JANNE i verkstan på Sixten Nilsson i Boden och frågar honom, han kan säkert hjälpa dig med det, för som sagt! Dom borde ha ett papper å tjuvkika i.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
jo dom har papper dom kollar i. Dom kan säkert hjälpa dig hos en ÅF.
Men jag har även sett en tråd om detta här på forumet. Så sök lite så hittar du! :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Har inget exakt men:

Per 50 mil: Fetta smörjpunkterna, rengör variatorerna, kolla så skidorna pekar rätt, kolla mattspänning, kolla kedjespänning och kedjeoljenivå, kolla så remmen löper rätt i variatorerna, kolla efter lösa bultar, framförallt grenrörsbultarna

Per 100 mil: Rengör avgasportarna, se över kablage, bromsslang & gaswre. Kolla så 'torque stop'en' har rätt spel mot blocket, kolla mattan, se över stötdämparna.
Kolla variatorernas linjering