Skoterpulkor som Nila och Hajk!

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Funderar på en pulka och vill ha en stor pulka. Tittat på(bilder) Nila 4-sits men även sett att det finns Hajk 4-sits. Nila säger väl alla att de är bra komfort och kvalite eller??? Hur är det med Hajk och är det skillnad mellan dessa när det gäller komfort och kvalite?
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Hajk har ju järnskidor som är hårda Nila mjuka plast som böjer sig över guppen så Nila måste ju gå mycket mjukare.
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Har en Nila 4-sits. Den är ok men inte bekväm, alldeles för lite utrymme för vuxna personer. Barn går bra. I övrigt finns inga bekväma pulkor på marknaden, alla studsar, skramlar och racklar sönder flera ggr per säsong, fördelen med Nila är att det mesta kan bytas lätt, vilket man också måste göra om man använder den mycket.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det vet jag inte men tror inte att 4 sits pulkan är lika stor invändigt som utvändigt , jag har en kompis som har både 2 och 4 sits nilan med extrafjädring ,men han använder för det mesta bara 2 sitsen
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har en Nila 4-sits. Den är ok men inte bekväm, alldeles för lite utrymme för vuxna personer. Barn går bra. I övrigt finns inga bekväma pulkor på marknaden, alla studsar, skramlar och racklar sönder flera ggr per säsong, fördelen med Nila är att det mesta kan bytas lätt, vilket man också måste göra om man använder den mycket.
Farsgubben köpte ifjol en brännapulka(dock för 2) som har luftfjädring i form av en gummikudde under som man enkelt kan ändra trycket i med hjälp av en vanlig pump eller kompressor, till detta också en separat dämpare.
Nu har jag inte åkt i den själv men alla som har gjort det har tyckt att den haft överlägsen komfort jämfört med vad de testat tidigare.
Det som jag tycker är bra att man kan justera lufttrycket för att passa lasten och därigenom slippa genomslag eller stötig gång om man ändrar mellan tjockisar/barn i pulkan.
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Det som skulle behövas är en dubbelkälke med individuell fjädring på alla skidben, typ A-arms konstruktion för att nå hyfsad komfort. Problemet är att en sådan med glasfiberkaross för 4 vuxna + packning skulle kosta 50 000.- minst, och eftersom vi män inte sitter i pulkan så är det för dyrt.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Det finns ju en sådan redan fast inte för 4 vuxna och den heter Bamse cruiser eller nåt sånt

Det som skulle behövas är en dubbelkälke med individuell fjädring på alla skidben, typ A-arms konstruktion för att nå hyfsad komfort. Problemet är att en sådan med glasfiberkaross för 4 vuxna + packning skulle kosta 50 000.- minst, och eftersom vi män inte sitter i pulkan så är det för dyrt.