Skoterpulka - tips

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Hej,

Funderar på en skoterpulka, har googlat Brännapulkan och Bamsepulkan.

Bränna "comfort" - ser modernare ut, har "mjuka" skidor, gissningsvis mer komfortabel, saknar bagage, har istället en pakethållare.

Bamse "standard" - ser ut som pulkor alltid gjort, "hårda"! skidor, dock med ett stort bagage.

Någon som har erfarenhet av dessa? Eller skall man satsa på en annan?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har haft en Bränna körde 240mil med familjen bytte sen till Nila kört 180mil med den frugan säger man ser och sitter mycket bättre i Nilan sen kan man last mycket mer i nilan kapellet är det mycket högre kvalite på sen är det tråkiga med Nilan den är tyngre och dra i djup snö och vatten den vill ploga lite framför. men helt klar en kvalitets pulka när man se till plasten och kapellet.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kan rekommendera denna som vi haft i två år: http://www.brannapulkan.nu/content/brännapulkan-royal
Behöver bara kompletteras med ett "ryckfritt" drag så har du den skönaste pulka jag någonsin åkt i iaf.

Luftfjädringen är mjuk och skön att åka med och man kan justera tryck efter lastvikt i pulkan så både rund och smal kan få en bra komfort.
Ett tips är att ha med en liten "tramppump" så kan man justera när man vill.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har en Bränna Comfort med ryckfria draget. Tycker det är en kanon pulka. Finns bagageutrymme bak, även pakethållare med extra backar, perfekt att kunna lsata dessa hemma inomhus i köket och sedan bara bära ut och spänna fast. Nyare varianter har även fäste för snowracer. Ryckfria draget rekommenderas varmt, jätteskönt för åkare och förare. Ingen fel på kapellet det kommer att hålla många år, jämför med båtkapell som jag själv använder stora delar av året.
Mjukar medar sväljer gropar och snövallar galant, nya modellen har luftfjädring vilket jag inte testat men den vi har går väldigt mjukt och behagligt. Pulkan ser modern ut till skillnad från Nila.
Jag skulle inte lägga extra för en Nila utan tycker att Brännan är helt perfekt.