Skoterolyckan i Kiruna

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
www.snofed.org:

"Tre skotrar körde i en fjällbrant varvid en lavin utlöstes och den ena skotern inkl förare sveptes med och hamnade under lavinmassorna. De två övriga skoterförarna klarade sig utan fysiska skador."

Stod inte denna skoter still, och stod inte killen på sidan om skotern när lavinen svepte med honom.

I tidningarna står det:
”Förbjud all skotertrafik utanför lederna i Riksgränsen”

Det är väl inte staten som har ansvar för enskilda personers handligar, det är väl upp till var och en ta detta ansvar?

Hur skulle det se ut om man började förbjuda precis allt som kan skada en person. Även skidåkning, bergsklättring, simning, ishockey, fotboll kan skada personer. Då skall detta förbjudas.....
...Oj, jag glömde att virka och sticka kan vara farligt för hälsan. man kan sticka vassa saker i ögat, det måste förbjudas.

Ser ni min mening i detta inlägg?

PS. Mina kondoleanser till de anhöriga

jeNSI

Aktiv medlem
26 feb 2005
96
0
6
kiruna
jo han stog still brevid sin skoter och började springa när lavinen kom, men ramlade har jag hört och därför hamnade han under snömssorna. 1 kille var på toppen och den andra gled med ravinen.

ZL_600

Välkänd medlem
håller med fullständigt, hur många skidåkare, snowboardåkare och fotbollsspelare skadar sej och till och med avlider varje år?
Se här senast lavinen här i Åre som tog ett liv och hade kunnat tagit fler eftersom det var mitt på dagen och ända ner i backen.
Man är ju medveten om riskerna annars skulle man ju inte hålla på med de heller men det verkar svenska folket inte förstå..

jeNSI

Aktiv medlem
26 feb 2005
96
0
6
kiruna
dem skriver ju alltid sånt där just efter olyckor.. klart det itne kommer blir förbud.

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
52
På plats
www.kartman.se
Det sorgliga är att så fort en skoter finns i närområdet av en olycka skrivs skoterolycka med så stora bokstäver så dom knappt ryms på löpsedeln.

Ett annat problem är att när statistik tas fram för åtgärdspaket tas denna olycka med, då den egentligen inte är en regelrätt skoterolycka...

Samma hände med mannen som dog på grund av att han fastnat med skotern och var tvungen att lämna den och gå tillbaka.
Dom trodde i detta fall att han råkat ut för en sjukdom, men klassas likväl som skoterolycka fast skotern stod 2 km därifrån.