Skoterolja och dess rykten..

Henkkaa

Välkänd medlem
15 sept 2012
314
0
16
Haparanda
Hej, jag undrar vilken olja jag skall köra med i min 600 HO -03, skidoo säger att det skall vara någon special olja, men den är skitdyr? vad säger ni måste man ha den eller vilken skall jag ta, vill gärna ha det bäst för motorns skull...

Mvh Henry

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Har ej hämtat olja därifrån ännu och vet ej om dom plockat upp det på hyllorna än men i vintras blev det då billigare att hämta därifrån än köpa i sverige.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.582
447
83
Malå/Adak
Du behöver inte köra på helsyntet, t.ex Statoils LOW SMOKE mineral är aldelens ypperlig, och handlad hos rätt distributör kostar den nog runt 500-lappen för 10 liter. (kostade runt 400 för några år sen)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Betalade typ 500 kr för en 10l dunk av Statoil lowsmoke.

Köpte på kemek i Piteå.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Kör Statoil 2T Raceway, typ 900 för en 10 liters dunk och den har funkat bra enligt mig! Oavsett vad man bestämmer sig för att köra på för olja så är det ju alltid en stor investering att köpa 10 liter och uppåt på samma gång, OKQ8 tar t.ex. under 1000 kr, har för mig det är 7XX för 20 liter Sprint.

Edit: Såg att du hade en H.O., kanske bättre att satsa på deras RS Extreme eller Statoils 2T Raceway!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
30
Haparanda Kommun
Kört ett par år med OKs vanliga billiga hederliga 5 litersdunk tvåtaktolja, vet inte vad den kostar nu men den har gått jäkligt bra i farsans gamla 470 och i Grizzlyn.
Senaste vintern har jag bara kört 1-liters flaska åt gången, då det inte vart så speciellt mycket körning.
Ryker inte så fruktansvärt mycket kallstart men luktar ändå rätt, och motorn går kallare än t.ex den tyska oljan "ÖL" som jag hämtat från Duells i Happis. Dock äldre maskiner, men min synpunkt på olja, billig och bra, det duger.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
30
Haparanda Kommun
Ok's duger men den sotar som faen om du har rörliga avgasportar.
Ja, jag har hört att den gör det, Snowmobile gjorde ju ett test med olika oljer för nått år sedan.
Men den sotar ganska ordentligt i de äldre motorerna också, blir tjocka lager på kolvarna om man snålåker, men motorn går ju bra annars med den.
Svårt att hitta en olja man har råd med som också smörjer, som gör det den ska.
Det verkar som att dom äldre motorerna inte riktigt vill gå med den nyare oljan som är "anpassad" för motorer med oljeinjektion och rörliga avgasportar och kittet, bättre att köra med lite fetare oljer i de äldre motorerna. Det är min erfarenhet i alla fall.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.910
891
113
Kramfors
Du har rätt i det du skrev tidigare "Trapper 602"

"" Det verkar som att dom äldre motorerna inte riktigt vill gå med den nyare oljan som är "anpassad" för motorer med oljeinjektion och rörliga avgasportar och kittet, bättre att köra med lite fetare oljer i de äldre motorerna. Det är min erfarenhet i alla fall.""

Boost-
Äldre lågtrimmade motorer eller även nyare motorer som har lägre trimgrad ska köras på oljer som har lägre flamtemp 50-70gr.

Oljer som är anpassade för sportskotrar typ alla "vattenkylada" motorer har en flamtemp typ 75-115 grader. Man kör högre flamtemp ju hårdare man kör ex cross 90-120gr flamtemp.

Kör man en sådan högtempolja i en gammal fläktkyld motor förbränns den inte riktigt och sotar ner kolv/förbränningrum. Den jobbar/smörjer inte bra på dessa lägre tempraturer.

Det är svårt att hitta en helsyntetolja för fläktkylda skotrar i handeln men det gör inget. Man köper då istället helsyntetolja för båtmotor. Båtmotorolja har perfekt flampunkt för fläktskotrar och man hittar lätt även helsyntet.

Håll koll på flampunkten det är viktigast runt 50gr är bäst till fläktskoter/båtmotor/motorsåg/röjsåg/grästrimmer" ja ni fattar".

Men båtmotorolja (låg flampunkt) är också en fördel till vattenkylda skotrar OM MAN KÖR VÄLDIGT LUNGT typ drar pulka hela tiden eller allmänt kör under halv gas. Man får då fördelen av mindre rök/lukt och motor smörjs bättre.

Motionåkare i Hoj-enduro har även fördel av lägre flampunkter. En del farbröder som fattat detta kör båtmotorolja i sina Enduromaskiner.