Skotern tjuvstannar när den är varm

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej

Jag håller på att felsöka en Lynx 5900 GLX från 1989 med 503 motor.

Skotern har stått i några år och nu vill den inte gå riktigt, den tjuvstannar när den blir varm och är svårstartad efter att den stannat. Den stannar inte lika lätt på halvgas och det känns som den får för lite bensin då den inte går igång om man inte primar när den stannat. Det vi gjort är att vi tömt ur tanken och fyllt på med ny bensin, bytt bränslefilter, insugsgummi, slangar och ny bränslepump. Vad har vi missat?

Tacksam för svar, mvh/Nicklas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om den går bra på halv och full gas är de nog bara skit i lågfartsmunstyckena. Piprensa dem med koppartråd från elkabel.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Den går bra på halvgas men inte fullgas då stannar den, det känns som att det tar slut på bensin då soppafiltret är tomt när den stannat, förgasaren har vi rengjort men ska kolla på munstyckena
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Den går bra på halvgas men inte fullgas då stannar den, det känns som att det tar slut på bensin då soppafiltret är tomt när den stannat, förgasaren har vi rengjort men ska kolla på munstyckena
Om den går bra på tomg så är de inge skit i lågfartsmunstycket, då är de snarare skit i högfartsmunsycke. Skruva även lös flotörnålmunstycke och rengör det
Har du kopplat in soppapumpen rätt och är vacumslangen till vevhuset hel? Med bränsleslang lösdragen från förgasare ska de skvätta lite soppa när du drar i dragstarten då funkar pumpen.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Den går bra på tomgång, bränslepumpen är ny och slangarna sitter på följande vis, ifrån tanken och soppafiltret går slangen in i pumpen på sugsidan pil mot motorn, ifrån motorn går slangen in mitt på bränslepumpen och ifrån förgasaren så går slangen in på trycksidan på pumpen pil mot tanken. Är det rätt kopplat? Slangarna ska vara hela enligt min syster som äger skotern. Vi får nog plocka av och dela på förgasaren igen då felet kanske ligger där?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Den går bra på tomgång, bränslepumpen är ny och slangarna sitter på följande vis, ifrån tanken och soppafiltret går slangen in i pumpen på sugsidan pil mot motorn, ifrån motorn går slangen in mitt på bränslepumpen och ifrån förgasaren så går slangen in på trycksidan på pumpen pil mot tanken. Är det rätt kopplat? Slangarna ska vara hela enligt min syster som äger skotern. Vi får nog plocka av och dela på förgasaren igen då felet kanske ligger där?
Hur pilarna pekar i förhållande till motorn kan man i regel inte gå efter du måste kolla om pilarna pekar ut från pumpen eller in mot pump. Är pilarna vända in mot pump så ska tankens slang monteras dit och pilar ut ur pump till förgasare. Vakumdrivningen från motorblock brukar gå in i mitten uppe på pumpen på många pumpar så de är nog rätt. Du kan ju testa dra lös slangen från förgasar och dra eller köra på startmotor så ser du om den pumpar ut soppa.
Dubbelkolla vakumslangen också för de är många slangar som sväller och lossnar delvist på motorblocket pga allt bränsleoljekladd.