Skotern startar inte, gick igår

E

eddmaan

Hej, har en gammal Yamaha Phazer 480 den har gått/ går(?) jättefint ända tills idag då jag skulle starta den för att flytta på den. Problemet är alltså att den inte startar, jag tror kanske att jag förhastar mig lite med problemet och att det kanske inte är stort.

Det jag gjorde va bara att jag först försökte starta utan choke utan att lyckas så jag satte på full choke och drog några gånger utan att lyckas och sedan fortsatte jag ett tag utan resultat.
Jag skruvade lös tändstiften och märkte att de va blöta och antog att skotern va sur, jag vet inte om den blev sur pga att jag chokat för mycket eller om det kan vara pga att den stått i en lätt backe nedförs (läste på ngn tråd att dens skoter blev sur av det)

Jag skruvade lös tändstiften och försökte dra ut bränslet (jag drog 20-25 drag är det för lite?) och försökte starta igen utan något resultat. Kan näma att skotern stått ute hela tiden.
Jag är nästan total nyböjare när det gäller meka i skoter så ni för ha lite överseende :rolleyes:
Vad ska jag göra?

mvh Edvin
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Sv: [Hjälp!] Skotern startar inte, gick igår

Börja att kolla så att du har tändning på båda stiften =)
 
E

eddmaan

Sv: [Hjälp!] Skotern startar inte, gick igår

Happ... hur kontrolleras det?
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Sv: [Hjälp!] Skotern startar inte, gick igår

Det är rätt enkelt. :nod:
Du stoppar in stiften i tändhattarna lägger stiften så att dom jordar mot toppen/cyllen fungerar oftast riktigt bra.

Vrid på tändning och stoppa in nödstoppen precis som du gör då du ska starta den och sedan drar du i snöret samtidigt som du tittar på elektroden på stiftet och kollar om det kommer bra med gnistor där (kan höras också). Det underlättar att vara två.

Ingen gnista? Prova med nya. Tändstift brukar inte gilla att bli svarta/blöta. Kan hjälpa att bara torka av och eventuellt borsta lite med en stål borste :smile1:
 
E

eddmaan

Sv: [Hjälp!] Skotern startar inte, gick igår

Tack så mkt för svaret enkelt formulerat också :) ska prövas imorgon!
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Sv: [Hjälp!] Skotern startar inte, gick igår

Varsågod! Det är inte lätta att vara ny men man ska ju böra någonstans ;)
 
E

eddmaan

Tjao! Jo det gick bra, kanske inte va just det som behövdes men det ordnade sig. Jag tog ut tändstiften och drog typ 20 drag med full gas för att tömma från bränsle. sedan stoppade jag i tändstiften igen, efter lite torkning och värmning med tändare. Men jag fick inte igång den fastän jag gjorde det, så jag vart lite fundersam, den fick alltså ingen tändning, kollade efter kablar som kanske frusit sönder eller lossnat men mina ögon hittade inget iaf.

Men jag läste ngn stans att man kan stoppa i en motorvärmare för att tina upp allt osv (det hade snöat MYCKET dagarna innan så det va relativt mycke snö inne i "huven") efter en halvtimme försökte jag dra igång det tog väll några drag och lite justeringar på kontrollpanelen så gick den igång. Jag vet inte till 100% vad som va felet, det kan varit att jag använde motorvärmaren elller så är det nödstoppen, jag tror den glappar lite.

Tack för hjälpen iaf!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tjao! Jo det gick bra, kanske inte va just det som behövdes men det ordnade sig. Jag tog ut tändstiften och drog typ 20 drag med full gas för att tömma från bränsle. sedan stoppade jag i tändstiften igen, efter lite torkning och värmning med tändare. Men jag fick inte igång den fastän jag gjorde det, så jag vart lite fundersam, den fick alltså ingen tändning, kollade efter kablar som kanske frusit sönder eller lossnat men mina ögon hittade inget iaf.

Men jag läste ngn stans att man kan stoppa i en motorvärmare för att tina upp allt osv (det hade snöat MYCKET dagarna innan så det va relativt mycke snö inne i "huven") efter en halvtimme försökte jag dra igång det tog väll några drag och lite justeringar på kontrollpanelen så gick den igång. Jag vet inte till 100% vad som va felet, det kan varit att jag använde motorvärmaren elller så är det nödstoppen, jag tror den glappar lite.

Tack för hjälpen iaf!
Om den startade efter att du haft kupévärmaren under huven så är det rätt stor sannolikhet att du hade en ispropp någonstans. Det är inte så jättebra, då kommer problemet antagligen att komma tillbaka i minusgrader.