Skotern smäller?

joel89051

Medlem
9 jan 2011
10
0
1
Tjenna
Nu har jag kommit hit för att försöka få lite hjälp med min skoter, det är så att när jag ska dra iväg med skotern så smäller det ganska mycket och går knappt frammåt, det är i dragläget och en liten stund efter men i farten så märker man inget alls. Jag har kollat drivhjulet och det kuggar inte som jag trodde det skulle vara. Har ingen aning vad man ska göra nu men en kompis föreslog att jag skulle ta upp växellådan och kolla lite granna så ska nog kolla upp det. Ingen som har haft samma problem? Skotern är en Lynx big pipe 670 x.

Kan detta vara drivkedjan? hade järnflisor i växellåds oljan..
Tack på förhand :)

//Joel​
 
Last edited:

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Kan det mycket väl vara, eller ett drev. Om det var flisor i oljan bör du hitta felet nästan på en gång. Kan kanske vara nått med kedjespänning eftersom den "kuggar" vid start, dock konstigt att den inte gör det när farten är uppe? Om ett drivaxellager har rasat så kuggar den men kanske blir bättre när farten är uppe? Prova kolla de med och lycka till.
 

joel89051

Medlem
9 jan 2011
10
0
1
Så har tagit upp kedjehus kåpan och vi såg ju direkt att det var den som var på tok för slak, hade tur att det inte nött så mycket på drev, vi behövde endast spänna den och ska köpa ny packning, tror inte en ny kåpa behövs då kedjan hade slagit mot kåpan lite granna men inget allvarligt. så nu var detta problem fixat! :)