Skotern skarđŸ˜Ș

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
42
GĂ€vle
Har en polaris switchback assault-13 som precis skurit, hade enligt förra Àgaren bytts kolvar till wössner vid ca 500 mil, nu har den passerat 700+.
Har demonterat allt o den ena kolven va tvÀrskrot, smÀllt. Cylindern Àr förhoppningsvis vis snart tillbaka efter att ha varit hos blixten racing en svÀng.
Spridare o allt verkar som de ska.
Ja sitter o fnular pÄ varför detta har hÀnt, visst den har stundtals fÄtt gÄtt. O sen utav vad ja har fÄtt lÀst till mej sÄ gÄr dom frÄn fabrik snÄlt pÄ olja, den gula fÀrgen Àr inte sprÀckt pÄ justeringsskruven till oljan sÄ förmodar att den gÄtt pÄ samma blandning som frÄn fabrik. Bytte slutburk i höstas, lÀttare me lita rappare ljud.. dom ja köpte den av sa att man inte skulle behöva bestycka.. men kompisen som Àr ganska sÄ skruvkunnig sa att detta kunde bland annat va orsaken.
Aja, lite tanke o funderingar bara... tÀnkte vid ihopskruvning öka pÄ en halv procent pÄ skruven, ca 3-4 varv? O blanda en halv i tanken framöver.
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Orsaken kan bero pÄ flera saker.
  1. Om du har kört pÄ 95 okt soppa utan att ha stÀllt om i displayen till etanollÀget. De Àr 10% etanol i 95 okt frÄn i Är och dÄ mÄste man köra i etanollÀget annars skÀr de framförallt i mellanregistret dÀr 13 maskinerna gÄr snÄlt.
  2. Spridare som Àr skitig eller ger för lite. Vid skÀrning byter man spridare pÄ den cylindern eller skickar in för flödeskontroll och rengöring. Du fÄr absolut inte tuta och köra med den spridaren utan minst kolla den i flödesbÀnk! Spridare stÄr för 80% av alla skÀrningar.
  3. För dÄlig varmkörning i samband med smidda kolvar som wösser Àr. Man fÄr inte ge fullt jÀrn förens vid 45c de gÀller gjutna kolvar ocksÄ men de skÀr inte lika lÀtt.
  4. TÀtt brÀnslefilter. Sitter ett stÄlfilter i tanken och ett stÄlfilter bakom variatorskyddet, byt bÀgge innan start.
  5. SnöskÀrning om nÄg av insugsfiltren pÄ huven Àr trasiga?
Ang ljuddÀmparen sÄ ger den i regel mindre motstÄnd och dÄ gÄr motorn bara fetare och dÀrmed sÀkrare. Du kan dÀremot inte byta pipa utan powercommander.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
42
GĂ€vle
Ok, nÄ tips pÄ vart ja kan skicka mina spridare nÄgonstans? Till synes pÄ hur de ser ut sÄ ser "molnet" bra ut, men me tanke pÄ va allt kommer att kosta sÄ kÀnns de som en bra grej att göra innan dÄ. Har inte pÄ den modellen sÄ ja kan stÀlla om nÄgra lÀgen i displayen. Bara enkla grejer kan göras dÀr.
Tycker sjÀlv att ja varit noga me varmkörningar, men fattade inte förens efter hur noga de var me wössner sÄ har nog slarvats en del efter div fastkörningar om ja ska va helt Àrlig.
Om de Àr filtren pÄ huven? Du menar sÄ Àr dom hela, har som sagt bytit slutburken, frÄgade just om ja behövde PC men de sa dom att de skulle inte behövas, har bara gÄtt pÄ deras ord. Men Àr de som du sÀger sÄ bör? Det inte vara det?
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Ang brÀnslelÀget sÄ sitter det ett motstÄnd pÄ/vid pyramidstaget mellan motor och variatorer som du tar lös och vÀnder pÄ. NÀr du ser det sÄ förstÄr du och det Àr Àven mÀrkt lÀgena pÄ det.

Om kolven Àr smÀlt beror det pÄ brÀnslebrist snarare Àn slarv med varmkörning. SÄ lÀnge man har rÀtt ringgap sÄ brukar det inte vara nÄgra problem om man nu inte börjat tokvarva en kall motor sÄklart.

Vad Àr det för modell av slutburk? Har dödat en F7a för en massa Är sedan pga av en slutburk sÄ det Àr inte omöjligt.
 

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
42
GĂ€vle
BrÀnslelÀge som styr etanol osv, el hur tÀnker du? Har rivit ner alltihop men me allt som skrivs nu sÄ börjar de nÀstan kÀnnas övermÀktigt att fÄ ihop de me allt som skrivs, gjorde ett snabbt googlande pÄ brÀnslefilter o hittar typ bara en? Som verkar passa till min, hittade Àven ett stÀlle som tog emot spridarna, mina sitter ihop. O kollar upp dom för ett vettigt pris. Tyckte dom duschade som dom skulle, ingen pissande strÄle.. men Àr vÀll som boost skriver lika bra o kolla dom. Har ingen lust att investera alla pengar o de hÀnder samma grej igen inom nÀrmaste.
En slp slutpipa frÄn motorhuset, o skrev o stÀllde frÄgan innan om nÄgonting behövdes göra o de pÄstod iaf dom att man inte behövde.
Kolven har smÀllt, satt rester kvar i cyllen oxo. Kan ta en bild o lÀgga upp pÄ kolven hÀr imorgon, om de funkar o lÀgga upp hÀr?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora BlÄsjön
En slp slutburk Àr helt safe sÄ det Àr inte den som Àr orsaken.
Men det lÄter helt klart som hÀrdsmÀlta pga brÀnslebrist som oftast Àr orsaken.
Nu har jag inte helt 100 i huvudet men har för mig att 2011 och 2012 har ett motstÄnd man byter/Àndrar plats pÄ. Men har för mig att 2013 har funktionen i displayen, det stÄr pÄ vÀnster sidokÄpa lÀngs upp hur man gör. 2014 och framÄt Àr jag helt 100 pÄ att det Àr i displayen/knapparna.
Men det Àr inte det som Àr problemet, utan troligen ena spridaren som ger lite mindre soppa, behövs inte mÄnga procent mindre innan det blir för hett för kolvarna pÄ en 2013 pÄ mellanregistret. SÄ gör ett flöde/sprutbildstest hos nÄgon som har koll pÄ det, mÄnga har Àven adapter till kontakterna sÄ du slipper slita isÀr kontakterna pÄ spridarna.
Sen kan det vara mÄnga bÀckar smÄ... tex ett lite igensatt brÀnslefilter + en spridare som ger för lite + no-etanol lÀget = mÄnga procent.
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ang etanollÀget sÄ har 13 det justerbart i displayen jag har en 13 pro rmk 800 och en 15 och de Àr lika pÄ dem.
Ang spridarna sÄ tror jag att du mÄste ta loss kontakten frÄn spridarna och de Àr en mardröm för de Àr limmade. Men de gÄr att bryta lös dem med vÀrme och skruvmejslar tÄng mm. VÀrm kontrakten med varmluftspistol pÄ grÀnsen till att plasten smÀlter och bryt och slit som ett tok. De Àr ingen fara om kontakten gÄr sönder en aning för nÀr du trycker in kontakten igen sÄ limmar du med silikon sÄ lÄsmekanismen behöver inte va hel. Jag brukar lÀmna mina spridare till Motornord i Sundsvall de kostar nÄgra fÄ hundralappar gissar pÄ 300-400kr.
BrÀnslefiltret komplett med slang Àr dyrt 700kr för de lösa och 800 för de i tanken. Jag brukar köpa löst filter enligt lÀnken nedan de kostar bara 115kr + slangar och klammer pÄ Dahlhems.
HÀr ser du filtret nr 9 i tanken och de Àr samma som de jag visar i lÀnken till de billiga 115kr du kan köpa pÄ Dahlhems.
HÀr ser du ett komplett filter med slangar och sugsilar men du behöver inte byta sugsilar och slangar. De gÄr utmÀrkt att byta bara stÄlfiltret men man mÄste byta slangarna mellan filter och sugsil för de mÄste kapas lös frÄn filtret. TÀnk pÄ att köpa brÀnsleslang som tÄl bensin utv bara! Pvc slangarna som Àr transparent tÄl bensin Àven utv.
 
Last edited:

Freddadabeast

Medlem
5 feb 2019
28
1
3
42
GĂ€vle
Grymt tack för all hjÀlp o guidning hitintills, ska försöka fÄ bort spridarna i garaget imorrn sÄ fÄr dom bli ivÀg skickade pÄ en genomgÄng, men tycker ni att man ska stÀlla pÄ oljepumpen en svÀng sen el ska ja lÄta den va? Har ju trots allt gÄtt 700+plus mil innan sÄ torde ju va relativt bra? Har av allt ja lÀst dock sett att dessa modeller verkar va snÄlt stÀllda?
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Grymt tack för all hjÀlp o guidning hitintills, ska försöka fÄ bort spridarna i garaget imorrn sÄ fÄr dom bli ivÀg skickade pÄ en genomgÄng, men tycker ni att man ska stÀlla pÄ oljepumpen en svÀng sen el ska ja lÄta den va? Har ju trots allt gÄtt 700+plus mil innan sÄ torde ju va relativt bra? Har av allt ja lÀst dock sett att dessa modeller verkar va snÄlt stÀllda?
Ja skruva in skruven pÄ oljepump justeringen minst 3 varv. PÄ vÄran 13 och 15 maskin krÀvdes ca 4-5 varv för att den skulle dra 2,5% i genomsnitt, hÀll Àven i 0,5%-1% i brÀnsletanken sÄ den tar totalt. En stor fördel med olja i bensinen Àr vid gasavslag och tomgÄng för dÄ fÄr en del tvÄtaktare ingen olja alls. Bikeman performance som Àr en erkÀnt bra trimfirma i usa rek 3 varv intskruvat + 1% extra i brÀnsletanken.
Org lÄg de pÄ högst 1,5% och de Àr pÄ tok för lite ,Ac och Rotax med mekanisk oljepump drar redan frÄn fabrik 2,8-3% och de Àr bet vettigare.
De kan ta ett tag att justera in oljepumpen till minst 2,5%, mÀt hur mycket den drar pÄ varje tur sÄ ser du om du mÄste justera skruven Ät nÄg hÄll.
Obs dra inte Ät lÄsmuttern pÄ justerskruven hÄrt för dÄ böjs hela armaturen skruven sitter i. Dra Ät rel lös och lÄs muttern med silikon istÀllet.
Man behöver inte riva lös luftburk för de gÄr skruva pÄ plats utan att ta bort nÄg men passa pÄ att skruva ut den nu nÀr cylindern Àr borta.
 
Last edited:

Pitabroed

VÀlkÀnd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
En annan vÀldigt trolig orsak Àr just spridarkablaget. Dessa limmade elÀnden har stÀllt till mycket problem, jag vÀrmde lös dom pÄ min -12'a, skrapade rent stiften i spridarna frÄn lim, köpte nya kontakter och pressade om dom pÄ kablarna. Men originalkontakterna sitter som satan sÄ det finns en risk att spridarna gÄr sönder..!