Skotern la bara av!

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Var ute och körde idag och några hundra meter hemifrån så började skotern misstända och Dess lampan började blinka som att den inte fick kontakt, så vred lite på den så slutade den blinka, fortsatt några meter så började skotern misstända igen och sedan dog den bara.

Motorn går runt men har ingen gnista.

Misstänker några av dessa:
Statorn
Tändspole
Cdi-boxen

Vad finns det mer det skulle kunna vara?

Behöver verkligen hjälp av er då jag inte är så skoterkunning :( detta är min första skoter.

Det är en Lynx Enduro 600sp 02
 
Last edited:

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Det är troligtvis boxen men kolla först om statorn ger någon ström. Dra ur kontakten till sänningsregulatorn och sätt dit en 12 v glödlampa allt en voltmätare på stiften. Dra i startsnöret för att se om lampan börja glöda när du drar i startsnöret. Du får kolla båda spolarna för jag vet inte vilken färg¨på kablarna som går till tändspolen på din årsmodell. Om lampan glöder till eller lyser så är statorn riktig.
Tändspolen kan du OHM mäta för att se om den är riktig eller prova att kolla om du får gnista bara på bara ett stift pga. att spolen tänder på stiften båda samtidigt under normala förhållanden. Får du gnista bara när du har ett stift är spolen trasig.
Funkar dessa grejor så skulle jag tro att det är Boxen.
Kolla med någon i din kompiskrets om du kan låna en box från 00-06, Viktigt du får inte köra med en annan box än den som ska vara. men du kan kolla om du får en gnista när du drar i snöret.

MVH Lynx
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hm okej, menar du den där mpeg boxen eller vad den heter?. Provade skruva lös ett stift medans det andra satt kvar med tändhatten på, men hade ingen gnista på den jag hade skruvat ut och lagt mot ena bulten på toppen.
Vart sitter tändspolarna?

Ska lämna skotern till en här på byn imorgon som ska kolla på den, då jag inte kan så mycket :(
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Om du följer kabeln från tändhattarna så ser du en större klump och det är tändspolen.
Det låter som om det är DESS boxen men kolla upp statorn innan. Boxen är dyr.. så du inte köper en i onödan.

MVH Lynx
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Är det vanligt att denna box kan gå sönder? vet du vad en kostar ungefär?.

Jo som sagt ska jag lämna den till en imorgon som har verktyg för att mäta upp osv :)
Så får se när han hinner med och titta på min skoter.
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Jo det förekommer att boxarna går sönder. Det är kontakterna som är det stora problemet. tänker inte gå in i detalj på det, men man löser framtida problem genom att lägga på ett speciellt fett när kontakten är ny.
Ang priset du får räkna allt från 1500:- och uppåt på en beg.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, tackar så mycket för svaren :) får se vad han kommer fram till vad det är för fel, håller tummarna för att det bara är något enkelt/billigt =)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Kan tillägga att dessen har varit väldigt känslig, så fort jag startat skotern så har den nästan aldrig riktigt kontakt, så då blinkar dess lampan, och om jag kört och stängt av skotern och inte rört dessen och sedan startat den så brukar den inte ha kontakt, så får nästan varje gång vrida och snurra lite på dessen för att den ska få kontakt.

Kan detta vara en symtom på att boxen kan vara dålig?
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
De finns 2 svarta kablar från dessen en av kablarna kan vara svart och vit inte helt säker.
Men ta och koppla ihop dom då ska skotern starta utan dess, Den kommer gå som när dessen glappar men du ser ju om den startar så de inte är så enkelt som att desspluggen lagt av
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Det är troligtvis boxen men kolla först om statorn ger någon ström. Dra ur kontakten till sänningsregulatorn och sätt dit en 12 v glödlampa allt en voltmätare på stiften. Dra i startsnöret för att se om lampan börja glöda när du drar i startsnöret. Du får kolla båda spolarna för jag vet inte vilken färg¨på kablarna som går till tändspolen på din årsmodell. Om lampan glöder till eller lyser så är statorn riktig.
Tändspolen kan du OHM mäta för att se om den är riktig eller prova att kolla om du får gnista bara på bara ett stift pga. att spolen tänder på stiften båda samtidigt under normala förhållanden. Får du gnista bara när du har ett stift är spolen trasig.
Funkar dessa grejor så skulle jag tro att det är Boxen.
Kolla med någon i din kompiskrets om du kan låna en box från 00-06, Viktigt du får inte köra med en annan box än den som ska vara. men du kan kolla om du får en gnista när du drar i snöret.

MVH Lynx
LYNX800HO hur kan man testa spänningen till tändningen från statorn genom att kolla spänningen före spänningsregulatorn?
Den spänningen går ju till belysningen och har inget med tändningen att göra.
Och hur kan du kontrollera att statorn fungerar genom att testa med en lampa?
Den spänningen som statorn alstrar till tändningen ligger på minst30-200volt och har du överslag i lindningen så kan man få en lampa att blinka eller glöda utan problem även med en stator med överslag i lindningen även att få lampan att gå sönder.
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Jo det förekommer att boxarna går sönder. Det är kontakterna som är det stora problemet. tänker inte gå in i detalj på det, men man löser framtida problem genom att lägga på ett speciellt fett när kontakten är ny.
Ang priset du får räkna allt från 1500:- och uppåt på en beg.
Har hållit på i måånga år med fordons-elektronik på snöskotrar och jag har inte stött på många trasiga boxar trots att den skrönan florerar på alla skoterforum. Var får du den uppgiften ifrån?
Dom gånger man lokaliserar felet till boxen brukar någon av givarna vara trasig som trigger,tändlås.dödare,dess osv.....
 

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Har hållit på i måånga år med fordons-elektronik på snöskotrar och jag har inte stött på många trasiga boxar trots att den skrönan florerar på alla skoterforum. Var får du den uppgiften ifrån?
Dom gånger man lokaliserar felet till boxen brukar någon av givarna vara trasig som trigger,tändlås.dödare,dess osv.....
Jo du har rätt att det kan var tändgivaran. tänkte inte på dom.
de andra tänker inte ta upp det i detta forum men har lagat ett antal maskiner med boxfel
 
Last edited:

Lynx800HO

Aktiv medlem
28 feb 2008
92
0
6
Hej
Statorn kan max ge 17V och går lampan sönder så vet du att statorn är riktig. Det är tänspolen som ökar spänningen till stiften.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om det är mpem-boxen, MÅSTE jag ha en mpem-box som är till just min maskin eller skulle det funka från t.ex en mxz 600 01?
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Dom har olika artikelnummer, men när man söker på lynx artikelnummer om mpem boxen så kommer det upp ski-doo, skulle verkligen behöva hjälp med detta.