Skotern kan inte gå på tomgång

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om de är rs 600 2011 du har så ska den kunna gå på tomg som alla andra skotrar. Testa först ställa upp tomgångsskruvarna,, obs blanda inte ihop dem med luftskruvarna! Om den inte går på tomg trots högre ställd tomg så prova justera på luftblandskruvarna in ut tills den går stabilt på tomg.
Om den inte går på tomg trots skruvning på dessa skruvar skulle jag tagit isär förgasarna och kollat vilka munstycken som sitter i i lågfart och även rengöra lågfartsmunstyckena. Besikta även trottlarna för de brukar slitas nere i hörnen mot insug motor!! Om trottlarna är sliten där i hörnen så skulle den rusa på tomg så de är inte felet i detta fall men de är bra att veta skicket på dem. Om gasarna verkar ok i bestyckning och den fortfarande inte går på tomg så kolla skicket på reedventilerna. Om de är fransiga trasiga eller glipar ovanligt mycket så tappar man tomgången men den kan gå bra på högre varv.
 
21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Alltid när jag köper ny skoter så rengör jag förgasaren! En av mina skotrar ville inte gå på tomgång på grund av att bensinpumpen behövdes byggas om, men du skulle märka att det var fel på den när du kör.
 

Oline

Rookie sledder
6 jan 2018
7
1
3
Tjärnvallen
Ja, skulle ha gjort det egentligen i somras men det kom andra hinder och sedan kom snön och så blev det aldrig av! Ja nej, inget fel på körningen!