Skotern inlämnad för garantijobb den 17:e november. Fortfarande inte klar.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag lämnade in skotern på Autograf Motor i Härnösand den 17:e november för att åtgärda en felande hastighetsmätare, soppapump och packboxen på variatorsidan. Eftersom sånt går på begagnat-garantin jag fick med då jag köpte skotern året före så lämnade jag in den och trodde att jag skulle ha haft den klar då jag kom hem ifrån Boden, där jag jobbar av och till, till julledigheten.

Jag ringde ungefär en gång i veckan från jul och frågade hur det gick och killen där sa hela tiden att dom väntade på fett och andra grejer som dom beställt. Ja, men det tar väl 3-5 arbetsdagar MAX sa jag. Och han hade bara kassa bortförklaringar.

För 2 veckor sen hade han fått hem delarna med istället så är det någon annan skoter som inte är klar som står i vägen, det är folk där som är sjuka så dom ligger efter och sjuka barn osv osv. Igår då jag ringde sa en kille där att "egentligen skulle vi inte tagit in din skoter från början eftersom vi håller på att konvertera om oss till en däckverkstad men vi får se om Björn hinner klar med den till veckan".

Jag är så less på detta skit att jag inte ens orkar bli förbannad längre. Skotern har varit där i 10-11 veckor och den är inte klar. Och här står man och betalar skoterlån till banken och försäkring på skotern och den står bara där hos dom och rostar.

Någon som vet vad för "juridiska", eller vad man ska kalla det, åtgärder man kan göra?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tråkigt när det ska vara sådär, det verkar vara en jäkla skillnad på olika firmor när det gäller garantijobb! Har ingen aning då jag aldrig har haft en skoter med annat än trafikförsäkring. Skruva själv när det havererar är det säkraste, även om det är jobbigt och kostar tid.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo, men man måste ju göra sådär då det är garantijobb. Är ju en del pappersarbete som jag förstår det. Det där hade ju jag själv gjort på 1-2 kvällar. Sen jobbar jag ju i Sveriges alla hörn så jag är ju inte hemma så ofta. Men då man är hemma på helgen så vill man ju köra :(
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Begär kompensation när du hämtar ut den.
Remmar, olja tändstift, kläder, brillor eller nå annat?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Autograf har väl blivit sålt och Lynx har väl övergått till en annan butik om jag inte mins fel, så det känns som om du hade otur och hamnade i kläm.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Kanske inte prioriteras eller känns viktigt när det är, "begagnat-garanti" då dom inte får ut nånting för det. (?)

Ta hem den och laga den själv, är nog lättast om du vill köra nå skoter
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Inte hade jag väntat 2.5 månader för att sen ta tillbaka den och så är den fortfarande inte lagad

Är osäker på vad som gäller i sånna här fall men verkstaden ska väl fixa varan inom "skälig tid"? och 2.5 månader måste ju vara långt ifrån skäligt.

Jag hade börjat att prata med konsumentvägledaren och be dom ringa dit så det blir lite fart under föttera på dom.

Låter mest som du fått en massa undanflykter och dåliga ursäkter, riktigt dåligt av firman
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag kan nästan lova dig att du kommer att på flera dåliga ursäkter.Det finns inga andra utvägar än konsumentvägledaren. Tro mig
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Idag fick jag nog. Ringde Autoconcept, där garantin gällde, och pratade med dom och dom hade inte ens fått in att verkstan hade felsökt skotern. Dom ska ju ha in vilka delar och hur många verkstadstimmar som verkstan behöver. Så dom sa att jag fortfarande kunde lämna in den var jag ville med giltig F-skattesedel.

Sagt och gjort. Jag hann bara kliva av flyget ifrån Sthlm så brände jag raka vägen dit med bil och släp och hämtade skotern. På onsdag eller torsdag åker skotern in på en Ski-Doo ÅF några km därifrån. Det fula var att chefen på Autograf verkade inte ens skämmas när jag ringde och sa att jag kommer och hämtar skoter eftersom som inte rört en skruv på 11-12 veckor. PAJJASER!

Nu blir det körning i helgen iaf sen får man hoppas att nästa verkstad inte är lika felande. Men killen sa max 2 veckor och han skällde nästan på mig att jag hade lämnat in den på Autograf :D

Det som svider mest är ju all körtid man gått miste om och lån och försäkring man betalar på skotern varje månad. Aja, hoppas den är klar till Enduro-SM den 25:e :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Vilka svin, där kan man snacka om värdelöst kundbemötande, hade dom inget intresse av att laga så kunde dom ju själva informerat om garantin....pajasar


Skönt att det löser sig men surt att tappa körtid som sagt