Skotern flödar över och går fett

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Rengjort gasarna, kollat så att båda nålventilerna stänger som dom ska , inget hål i flottören heller. Om man inte gasar fullt och pumpar med gasen så börjar den bluddra och gå på 1 cylle. Vad kan vara fel?

Yamaha Venture 600 -97,gått 1200 mil.

MVH
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Kan vara bränslepumpens vacummembran som läcker in soppa till vevhuset på motorn så den cylindern surar ner sig.
Du kan kontrollera pumpen genom att dra lös slangen från vevhusets vacumnippel och suga i slangen. De ska vara tvärstumt i den slangen då är pumpmembranen hela.
Öm den surar på samma cylinder som bränslepumpen tar sin vacumdrivning från så talar det också för läckande membran.
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Har prövat detta och det är stumt när jag suger så det talar ju för att membranen är hela. Vad kan annars vara fel? Bestyckningen är helt original för övrigt .
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En möjlighet kan vara om pumpen ger för högt bränsletryck så att endera nålventilen inte orkar hålla emot. Kan ju t ex bero på att pumpen är fel hopsatt, någon fjäder har blivit utdragen eller är av fel typ eller något sånt.
Det kan också tänkas att en halvdålig nålventil inte klarar att täta riktigt fastän bränsletrycket är normalt.
I de flesta förgasarsammanhang brukar bränsletrycket vara 5-10 kPa (0,05-0,1 bar), men en nålventil i bra skick bör klara uppåt 20-30 kPa (0,2-0,3 bar) utan att läcka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
De kan vara otäta trasiga reedventiler men de kan även vara otät vevaxeltätning. Testa spraya startgas eller annan drivgasspray bakom variatorn mot vevaxeltätningen med motor på så låga varv den nu går motorn ska då inte reagera på det om de är tätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
En liten fundering till Boost
Om vevaxeltätningen är otät, borde den inte gå snålt istället?
Jag vet att de låter helskumt men jag har varit med om fler fall där de går surt på låga varv och tappar en cylinder. Ett samband med de motorer som gått fett är att packboxen varit extremt trasig.