Skotern dog efter lång 3 timmars körning

Linus jansson

Medlem
31 jan 2021
5
0
1
22
Stockholm
Tja, jag har en polaris pro rmk 2015 tds
Var ute idag och körde men efter 3 timmars körning så dog den när jag stanna till och startade men dog om jag inte gasade iväg direkt, den dog alltså på tomgång men efter jag kom iväg så gick den bra kunde även stanna, tills att det hände igen kom dock hem, nu har den stått ett tag var ute o starta den och den gick igång på första draget och stog fint på tomgång.
någon som vet vad problemet kan vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är gashängsbrytaren inne i tumgasreglaget som dummar sig. Om du har tur vart de bara vatten som kom in i den så de frös till isvärm den i flera timmar med kupevärmare riktad mot tumgasblocket. Men de kan lägga av totalt också och då är de endera motstånden som gått väck eller dålig kontakt inne i gashängsbrytaren. Den kan dumma sig på två vis..1 den går inte på tomg man måste hålla gas för att motorn ska va igång. 2. Motorn går enbart på tomg och såfort man gasar bryter tändningen bara så den går i varvstopp innan variatorn slår i. Skruva lös gashängsbrytaren och bryt isär den. Rengör kontaktytorna de är typ släpskor mot mässing. Kolla släpskokontakten för de kan ha tappat spänsten. Bryt då lite i den så de blir bättre kontakt. Du fattar när du ser konstuktionen de är väldigt enkel. Man kan också tjuvkoppla bort den genom att ta ut den ur gasblocket och tejpa in mictrobrytaren pigg som sticker ut. DE är en lite pinne som tumreglaget slår emot vid gassläpp. De funkar endast om den har samma fel som din dvs inte vill gå på tomg. Och om denna gashängsbrytare går väck totalt kan man ta bort den helt och löda fast ett motstånd på ,7,4 ohm mellan kablarna som går till den. Men man tappar ju såklart gashängsbrytarens säkerhet då. Jag har också en pro rmk 15 tds och den kör jag med ihoptejpad gashängspigg för de är monterat ett gasblock utan uttag för brytaren.
 

Linus jansson

Medlem
31 jan 2021
5
0
1
22
Stockholm
De är gashängsbrytaren inne i tumgasreglaget som dummar sig. Om du har tur vart de bara vatten som kom in i den så de frös till isvärm den i flera timmar med kupevärmare riktad mot tumgasblocket. Men de kan lägga av totalt också och då är de endera motstånden som gått väck eller dålig kontakt inne i gashängsbrytaren. Den kan dumma sig på två vis..1 den går inte på tomg man måste hålla gas för att motorn ska va igång. 2. Motorn går enbart på tomg och såfort man gasar bryter tändningen bara så den går i varvstopp innan variatorn slår i. Skruva lös gashängsbrytaren och bryt isär den. Rengör kontaktytorna de är typ släpskor mot mässing. Kolla släpskokontakten för de kan ha tappat spänsten. Bryt då lite i den så de blir bättre kontakt. Du fattar när du ser konstuktionen de är väldigt enkel. Man kan också tjuvkoppla bort den genom att ta ut den ur gasblocket och tejpa in mictrobrytaren pigg som sticker ut. DE är en lite pinne som tumreglaget slår emot vid gassläpp. De funkar endast om den har samma fel som din dvs inte vill gå på tomg. Och om denna gashängsbrytare går väck totalt kan man ta bort den helt och löda fast ett motstånd på ,7,4 ohm mellan kablarna som går till den. Men man tappar ju såklart gashängsbrytarens säkerhet då. Jag har också en pro rmk 15 tds och den kör jag med ihoptejpad gashängspigg för de är monterat ett gasblock utan uttag för brytaren.
Ja låter rimligt funderat på byta hela tumgasen då de är jängtorsk på skruven plus att den varit med för länge, funderade lite på när den väl dog och jag skulle dra igång den igen så rullade den framåt när jag drog (även bakåt nån gång) det måste ha med premiär variatorn o göra om jag inte har helt fel. Kan de vart så att fjädern eller nån bussning gått så den låst sig vilket resulterat i att han dött?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja låter rimligt funderat på byta hela tumgasen då de är jängtorsk på skruven plus att den varit med för länge, funderade lite på när den väl dog och jag skulle dra igång den igen så rullade den framåt när jag drog (även bakåt nån gång) det måste ha med premiär variatorn o göra om jag inte har helt fel. Kan de vart så att fjädern eller nån bussning gått så den låst sig vilket resulterat i att han dött?
Ok nu låter de inte som fel i hängbrytaren för om den drar iväg på tomg så har en fjäder gått av i primären eller så kärvar primärvarren så skivorna inte går isär helt. Men om du bytt rem just när problemet kom så kan den bara va för spänd.
 

Linus jansson

Medlem
31 jan 2021
5
0
1
22
Stockholm
Ok nu låter de inte som fel i hängbrytaren för om den drar iväg på tomg så har en fjäder gått av i primären eller så kärvar primärvarren så skivorna inte går isär helt. Men om du bytt rem just när problemet kom så kan den bara va för spänd.
Aa ska plocka ner variatorn och serva, tack så mycket för hjälpen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De duger att ta loss locket på primärvariatorn och troligen är bara fjädern av. De är gjort på 10 min utan att ta loss hela varren.
 

Linus jansson

Medlem
31 jan 2021
5
0
1
22
Stockholm
Tjena tänkte köpa ett variatorkit med fjäder o vikter osv till min skoter, vet du vart jag kan hitta det? Hittade bara ett steg 2 kit till en switchback. Sen vilken storlek jag ska ha på fjädern
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kolla på BilletX för de har bäst priser men hur bra deras variatorkit är vet jag inte. Fjädern ingår i kitten.
Men om den är helt org i variatorerna nu så sitter de en 140/330 fjäder i primären.Billetx har säker den fjädern också.
Här har ett helt variatorkitt med helix och allt. Men som sagt jag vet inte hur bra dem är, jag har bara erfarenhet av deras ställbara magnetvikter på en 220hk Yamaha turbo och på den funkar dem bra.

Jag har en ny fjäder till salu som är 150/340 den ger tillslagsvar på ca 4400-4500v (varm) och den ger ev 50varv mer i slutvarvtal. Maskinen blir bet rappare i starten och lite aggressivare överlag uppöver i varv då den ligger lite högre i varv i hela registret. Den kan du få köpa för jag tyckte maskinen blev för våldsam i starten med den , men jag är en gubbe som kör mest led :)
 
Last edited:

Linus jansson

Medlem
31 jan 2021
5
0
1
22
Stockholm
Alla kompletta kit är slutsålda tänkte köpa endast fjädern då, men om fjädern inte ens är av kan det väl va någon bussning eller liknande. Har inte tillgång till skotern så svårt o kolla då den är 50 mil ifrån mig. Sen tänkte jag bara fråga måste jag ha en fjäderkompressor och varre avdragare eller går det o byta fjädern utan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Alla kompletta kit är slutsålda tänkte köpa endast fjädern då, men om fjädern inte ens är av kan det väl va någon bussning eller liknande. Har inte tillgång till skotern så svårt o kolla då den är 50 mil ifrån mig. Sen tänkte jag bara fråga måste jag ha en fjäderkompressor och varre avdragare eller går det o byta fjädern utan?
Primärfjädern kan du byta på plats med endast en 3/8” hylsa, och kanske ett spärrskaft beroende på hur starka nypor man har :)
Behövs ingen avdragare eller fjäderkompressor.