Skotern blir "lat"

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tja, va kan vara felet när skotern (ENDURO 500SP -02) blir "lat" när den varit på tomgång kanske 30sek? Detta kan även hända om man burkar och faller på sidan..
Och det löser sig när man Gasar upp till 5000 och håller eller om man kör iväg och gasar fullt ett varv..
Det har iaf ingen skillnad med vilka tändstift jag kör med, för skulle ta upp mina Champion 8902 (http://www.championsparkplugs.com/more_info.asp?AAIA=&pid=8596) och råkade bryta av ett (jävligt bra av mig) och hamnade att lägga i dom orginala, typ BR9ES och det var samma med dom.

Tomgången ligger mellan 1100-850rmp. Är de anledningen?? Skotern går annars som en dröm.
Borde den inte vara kring 1400?

Tog även bilder av dom för att se om de får för lite/mycket bensin eller olja.

Någon som vet vad de kan vara?

IMG_0166.JPG

Annars kan jag tipsa att Champion stiften är 100ggr bättre än alla som rekomenderas. Dom som är på 2a bilden.
 

Attachments

Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Det måste nog vara att dom surar ner sig lite när dom står på tomgång :) när jag stängt av min måste jag gasa för att få igång den, tror den får lite för mycket soppa :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Ser stiften ut så där då den blivit "lat" som du beskrev de? Eller är de så dom ser ut då du gasar lite mer?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Prova ställa opp tomgången på tomgångsskruvarna, med låg tomgång får den lite fetare blandning så det kan va det du beskriver du måste blåsa ur den innan den går fint :) Sen om du har den på sidan så flödar förgasarna en aning, inte direkt gjord att ligga helt på sidan dessa maskiner.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Prova ställa opp tomgången på tomgångsskruvarna, med låg tomgång får den lite fetare blandning så det kan va det du beskriver du måste blåsa ur den innan den går fint :) Sen om du har den på sidan så flödar förgasarna en aning, inte direkt gjord att ligga helt på sidan dessa maskiner.
jep, ska ta å gör he!
 

Jerpan

Medlem
18 nov 2010
18
0
1
Borlänge
Det har inget att göra med Elektrodavståndet då?
När jag köppte stift till min Lynx Enduro snackade iallafall försäljaren om att det skulle slås ihopp en aning...

Vet ej om det stämmer eller inte.. Någon som hört nå liknande?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Dom rekommenderar att man ska ha BR9ECS-5 till dessa, då är elektrod avståndet 0,5mm eller vad det var, det funkar ju med andra stift också :)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Japp, finns färdiga verktyg från t.ex NGK för att justera och kolla gnistgap, kombinerat i ett och samma. Men man klarar sig med en liten tång, bladmått och försiktighet själv. Skall man minska gapet knackar man ihop det försiktigt. Enda stiften jag har kommit i kontakt med som man inte får justera är Bosch F5DP0R till bilen, platinastift med sidoelektrod, och de kommer färdigt justerade.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Då kan man väl köpa stift med ett mindre elektrodavståndt? det kan väl inte vara bra att knacka in dom själv då elektroden blir svagare och kanske kan lossna, eller?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Stiften kommer inte förjusterade, kollar du på förpackningen visar det att man skall kolla och justera avståndet. Det håller nog, men inte kanske om man böjer det av och an som en dåre.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, har jag aldrig tänkt på. Men det finns ju stift med olika avstånd, alla avstånd finns väl inte men det finns väl några iaf
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Istället för BR9ES kan man med fördel köra på BR9EYA, samma gänga och längd, men lite annan design på mittenelektroden och de är inte lika bra på att släcka sig själva som ES.