Skotern börjar gå sämre i puder

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Hej min skoter börjar att gå sämre när man är ute och kör i puder, kan det bara vara så att motorn kyls av av snön eller beror det på att den drar i snö i luftrenaren. När man sen har kört ett tag på vanligt underlag så går den som vanligt igen.

Tacksam för svar
 
E

Ej medlem/Inloggad

tror..

att du har samma problem som jag hade på min gamla maskin, då man for ut i pudret så täpptes utblåset för av snön och då hosta å bluddra den sate. sen då man kom upp på spåret igen gick det mycket bättre. om man tittar vid utblåset på många nyare maskiner så sitter en liten "hasplåt" framför utblåset som trycker undan snön så pass att maskinen kan "andas"..... sitter på RMK å Switchback ivf..... säkert en massa andra modeller å märken har det...... sett liknande plåt på en äldre ZRT -95 eller -96..... så problemet har uppenbarligen funnits då också :) och en annan variant på lösning hittar du på arctics nya M7:a där har man flyttat in/upp utblåset i urgröpningen i baljan där framvagnen sitter om du förstår vad jag menar.... ja ja.... hoppas det är det som är problemet, för det kan du fixa genom å bocka en liten plåt å borra å popnita fast strax framför utblåset...... far gärna hos skoterhandlarn å kolla för lite uppslag på olika varianter..... kolla på polaris för där vet jag att det sitter såna :)
 
E

Ej medlem/Inloggad

den där ***** plåten

den där ***** plåten rev upp hela min balja när ja körde på en sten usch och tvi .. skotern är en polaris xc600 oc och ändröret på avgasröret trycktes i hop så nu ger den typ 75 hk
 

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
En sån där plåt kanske är en bra idé men ska man bara bocka till en själv eller finns det speciella att köpa i tex plast så att den inte förstör så där mycket om man råckar köra över något.
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
ditt problem i lösssnön är att de blir fult där han suger in luften, är det så att du har stora hål så att snön kommer in så är en bra ide att sätta galler för(alla hål)
 

mikuni

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Gällivare
Strigo hur menar du då att det dras in genom luftburken helt enkelt eller, den är ju täckt, eller menar du själva intagen i huven? men det är ju galler där också men med väldigt stora hål i, så vad ska jag göra lägga nån sorts extra skydd på luftburken?
 
E

Ej medlem/Inloggad

det..

kan ju va så att insuget täpps åt vid luftburken, men då borde det va täppt sen när du kommer upp på hårt spår också åtminstone tills det smälter bort eller du tar bort det manuellt. om jag förstod dig rätt så var symptomen så att den kvävs i djupsnön, för att sen gå bra då den kommer upp på spåret. det problemet hade jag på min gamla XCR 800 å det hade inget att göra med igentäppt insug på den ivf, för burka man åt vänster så utblåset blev fritt då gick den genast bättre....... hoppas det löser sig för dig ;-)