Skoterleder Arjeplog & Arvidsjaur

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Hej, jag är lite sugen på att åka till Arjeplog/Arvidsjaur för att åka skoter. Hur är statusen på leder, skyltning, kartor mm?

Tacksam för alla kommentarer :)
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
Det finns mycket bra kartor över både Arvidsjaur och Arjeplogs skoterleder.
I Arvidsjaur är de stora lederna är mycket väl skyltade och det är lätt att hitta. Även de små är normalt skyltade men inte alla. Om jag inte minns helt fel finns runt 85 mil skoterled i kommunen.
I Arjeplog vet jag inte.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Både Led- och Lössnöåkning.

Kan egentligen bara svara för Arvidsjaur vad det gäller utflyktsmålen och lederna. I hela kommunen finns det ca. 70 mil leder totalt, vilka vår förening sköter om 35 av dessa mil.
Men av dom ledmil som ASSF sköter om så brukar alla vara sladdade i slutet av Januari. Före det så är bara delen av Nasaleden från samhället och upp till Stenträsket sladdad. Men dom övriga lederna, som t.ex upp till Reivo och Nasaleden ner mot Pjesker, är fullt farbara, men lite ojämna.

Som skoterkörningsområde för dig som gillar lite lössnöåkning i skogslandet, så är ju hela kommunen underbar. Speciellt uppe vid Stenträsket, men även Reivo går inte av för hackor. Det finns för allmänheten öppna stugor i bägge dessa områden. Bland annat så ligger våran klubbstuga mitt emellan Vittjåkk och Stenträsket invid Nasaleden.
Lefatsfjäll som ligger vid kommungränsen mot Malå är också ett fint område. Här finns det också en fin stuga, öppen för allmänheten.
Men förvänta dig inte att hitta ved i alla dessa stugor.

Men det finns massor av trevlig skoterkörning i övriga kommunen också, så det är bara att bege sig ut i markerna och upptäcka platserna.

Vill man sen ta sig upp till Arjeplog så kan det bli en del lössnökörning om man ska iväg tidigt på säsongen, läs: December -Januari. Just innan man kommer fram till sjön Storavan så har A-plogs skoterförening byggt en raststuga som givetvis är öppen för allmänheten. Jag vet att A-plog SSF även har en stuga öppen på berget Akkelis. i övrigt så finns det inte så mycket leder i Arjeplog, mest bara sjöar runt samhället. Men sticker du västerut, så hittar du ett av Sveriges bästa skoterområde. Få förbudsområden, fina leder, inga betalleder, bensin både i Jäkkvikk och Polcirkeln. Helt klart värt ett besök.

I övrigt är det ju som Mattias skriver, det finns kartor och ganska så välskyltat, så det är ganska så lätt att hitta så länge man kör på lederna. Men det är ju så roligt att vika av, ut i okända marker, eller hur?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Arjeplog har väldigt stora ytor att köra på. Det enda är lederna runt samhället är ganska dåliga ibland! För en massa skitungar kör sönder den! Men söker man sig upp mot fjälls så finns det fjäll och sjöar i det oändliga. Tror kommunen har ca 8800 sjöar. Arjeplog har också sveriges djupaste sjö 228meter eller nått sånt. Lederna som jag vet av är Nasaleden som går upp till nasa silvergruva. Och Kungsleden så klart. Kan rekommendera att åka till Arjeplog!