skoterled ås jämtland

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tyvär e ås en vit fläck på skoterkartan...
närmaste led äri granbotrakten eller så åker du ner på sjön.
centrala Ås har förbud men bor du lite utanför är det lungt så länge du ser upp för åkermark och skogsplanteringar.

finns dock planer på utbyggnad av ledsystemet om intresse finns
 

Jungen

Medlem
29 apr 2008
22
0
1
Östersund
Hej!
Det går en "led" till ås från den stora leden mot krokom. Dock är det lite svårt att hitta om man inte kört där! Om du utgår från ledkorsningen mellan krokom/aspås/östersund, kan du ta dig ner till Båthamnen i Ås. Det är ingen utmarkerad led, men det är heller inte något förbudsområde. Om du kommer från Aspås och har leden mot stan på din vänstra sida och leden mot krokom på din högra sida, kör du bara rakt fram. Jag har inte kört där i år, men det är säkert fullt med spår. Man kör då via radartornet och vidare ner mot sjön.

Hoppas du hittar!
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
tack för svaren. omjag tar mig ner på sjön finns de så att jag kan komma på stora leden till krokom har jag förstått d rätt?
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Någon som vet hur man enklast och snabbast tar sig ner på sjön om man utgår från åskorset tex?


FInns det något ställe där det går att köra ner på mot sjön utan att behöva köra över allt för många tomter?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
från Åskorset är måste du antingen åka längs E14 mot stan o leta dig öven nere vid Stallbackenområder, Arons dunge eller vid Sånghusvallen/Brittsbo eller så åker du mot Krokom och tar Forbondeleden ner.

kolla med Ås byförening, dom håller på att ta fram leder.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
hittat ett bra ställe nu gick spår rakt ner mot sjön och man slapp åka allt för nära hus ;)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Fick detta på fejjan, lägger upp det för alla intresserade:

"Halloj!
Nu på lördag kör vi..
Samling sems småskola 11:00.
Ta med fika atrialjer och skotern så klart.
...Resan blir den nya önskade ledsträckningen förbi byskogen,sånghusvallen,stallbacken,åskorset,kännåsen,kraftledningen mot krokom. Där rundar vi tillbaks mot ås (Landsomtornet) vid landsomtjärn stannar vi för en fika paus.
Detta gör vi för att visa vilket stort skoter intresse det finns här i Ås.
En skoter klubb är under utveckling.
Vi ser gärna att alla ung som gammal, tjejer/tanter och yngre gubbar :) är med oss på denna lugna skoter tur.
Ska bli trevligt att bekanta sig med alla nya ansikten här i Ås bygden.

Väl mött Thomas Wärdell."
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
inte officiellt, men det finns en körbar ledsträckning.
det blev lite avbrott då nån av dom mest drivande i Ås byförening dog.:eek:h:

Vi lyfte frågan på KSA:s årsmöte förra veckan, kontakter skall tas för att eventuellt bistå dom att få klart tillstånden.
 

Qvarn

Välkänd medlem
7 sept 2010
168
0
6
Kluk
www.brutalcs.nu
inte officiellt, men det finns en körbar ledsträckning.
det blev lite avbrott då nån av dom mest drivande i Ås byförening dog.:eek:h:

Vi lyfte frågan på KSA:s årsmöte förra veckan, kontakter skall tas för att eventuellt bistå dom att få klart tillstånden.
Åkej, jag tycker det vore kul om den blev officiell :) är gärna med och hjälper till men kommer dock inte köra så jätte mycket i ås :/