Skoterlås?

Corcor

Ny medlem
9 feb 2020
2
1
3
42
Malmfälten
Jag har haft ett sånt, låset är det nog inget fel på, men nycklarna är klena. I princip en tunn pinne med brottanvisningar. Lyckades vrida av toppen på en nyckel i låset för två vintrar sen - och jag tog inte i speciellt mycket. Slutade med vinkelslip och svordomar. Jag provade sen med en tång på reservnycklarna och det var väldigt enkelt att vrida dem i spiraler. Köpte Oxford efter den incidenten, nyckeln är rigidare och det har funkat fint i 2 år.
 
Reactions: polxlt

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Jag har haft ett sånt, låset är det nog inget fel på, men nycklarna är klena. I princip en tunn pinne med brottanvisningar. Lyckades vrida av toppen på en nyckel i låset för två vintrar sen - och jag tog inte i speciellt mycket. Slutade med vinkelslip och svordomar. Jag provade sen med en tång på reservnycklarna och det var väldigt enkelt att vrida dem i spiraler. Köpte Oxford efter den incidenten, nyckeln är rigidare och det har funkat fint i 2 år.
Då blir det inte Biltemas☺
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag har tvärtom upplevelse av Biltemas lås och nycklar. Biltema har hänglås med samma typ av låskista och nycklar som deras skoterlås, om man vill ha det smidigt så kan man köpa deras trepack med hänglås och sedan använda två av låsen för att låsa där skotern förvaras och den tredje låskistan använder man till bygeln för skoterlåset, på så sätt funkar en nyckel till allt.

Men med det sagt, låset på min container satt oskyddat och det regnade in i den och sedan så frös det på så att det var fruset i låshuset. Jag bände allt jag kunde med nyckeln utan att den gick sönder, däremot så rensade jag innehållet i låshuset med nyckeln så att jag fick kapa låset. Nyckeln ser dock ut som ny och används fortfarande.
 

Corcor

Ny medlem
9 feb 2020
2
1
3
42
Malmfälten
Se där, bra tips! När jag kollar på biltemas bilder så verkar hänglåsets nycklar ha mest fasade urtag och ett genomgående i sin profil. Nycklarna till mitt mattlås hade mest bara genomgående urtag - så det kvarstod endast några millimeter gods i mitten på 3-4 ställen. Man ser på mattlåsets bild att fler av urtagen är genomgående jämfört med hänglåsets... Nåväl, det kanske är helt slumpmässigt hur nyckeln och kistan råkar vara gjorda? Kanske bästa tipset är - studera nycklarna innan köp och skydda låset från fukt. :)
 

polaris dragon

Aktiv medlem
6 feb 2015
89
3
8
edsbyn

Ett sånt kör jag med.