Skoterkonflikt hur löser vi det???

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 05:36 PM (CET)]En fråga: Hur kommer vi skoteråkare att bemöta all svidande kretik och påhopp från media i år.
Har vi någon plan hur vi skall agera, kanske våra skoterorganisationer har något på lut, någon som vet???
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

Nja vi får väl försvara oss med skärgårdstrafiken som vanligt...?
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

Men det måste väl finnas något bättre att argumentera med än båtfolket, annars slår vi ju på ytterligare en kattegori som är utsatta av liknande påhopp.
Är båtåkare själv och vet att vi är lika hatade som skoteråkare.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

Tycker att de som använder lederna borde vara med o betala medlemsavgift till skoter klubben som sköter om lederna där du åker. då sköts dom bättre och då kanske man har nå att argumentera med?
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 10:13 PM (CET)]Be folket se skotertraffiken som det minimala miljoproblem det egentligen ar, ta reda pa hur manga procent av koldioxid och miljogifter som kommer fran skotrarna ,och hur mkt som kommer fran annat, da borde de val inse att det finns annat att jobba pa..
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

klart att bra mycket av påhoppen från media är ganska snedvridna men en del saker som påpekas är vi skoteråkare faktiskt skyldiga till ... vete fan om jag vill kalla dom som står för 99% av just den typen klagomål för skoteråkare ..kanske " slednecks fanatiker " vore bättre ...
tror fan att folk blir vettskrämda då nån jäkla snoris på sin aaen vässade phazer kommer flygandes med skidorna en meter i luften på garanterat det sämsta stället på hela ledkartan !
åk gärna fort , åk gärna hårt men för allt i världen gör det på ställen där det är möjligt ... skulle nån liten pubertets två takts yngel plantera skidorna i huven på min maskin vore min första fråga : hur gick det ? svarar han bra ...! då får han ett riktigt kok stryk så kanske han tänker efter till nästa gång !!!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 11:36 PM (CET)]Är själv med i 2 st klubbar Gävle och Klövsjö, och håller på att gå med i Helgums skoterklubb.
För det är där jag brukar vara och åka, så man vill ju bidra med en klubbavgift i alla fall, efter som jag inte bor på platserna och kan jobba idielt ledpreppning tex.
Sen håller vi på och startar en egen klubb.
Och visst har klubbarna stort innflytande men borde vi inte ha bättre gemensamma argument för skoteråkning, som gemensamma stadgar hur vi ska föra oss gent emot media och andra antigrupper.
Finns det några bra ideer så kom och berätta!
 
E

EU experten

RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

Enligt EU-lagstiftning så är den svenska snöskoterlagstiftningen felaktig. Den lagstiftning som reglerar snöskotrar är maskindirektivet (AFS 1993:10), eftersom snöskotrar är terrängfordon. Enligt den lagen (som står över den svenska lagstiftningen) så ska man inte behöva körkort för att framföra en skoter. Det finns ingen åldersbegränsning heller. Enligt den lagen så skulle man till och med kunna hävda att man får framföra en skoter med 2 promille i blodet. Det var samma lagstiftning som gjorde att man var tvungna att tillåta vattenskotrar i Sverige efter att de varit förbjudna i flera år. Om man åker fast är det bara att driva fallet till EU-domstol.
 

800x

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
RE: Skoterkonflikt hur löser vi det

ja o dom har ju gjort sig väldigt kända genom att kräva mått på gurkor o jordgubbar med mera ....
tror man kommer bra nog långt på en skoter genom vanligt folkvett jag