Skoterklubbarnas ekonomiska förutsättningar

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tänkte att det skulle vara intressant att jämföra vad vi olika skoterklubbar har för ekonomi. Verkar vara rätt olika förutsättningar där ute i landet. Så här ser det väl ut i den klubb som jag är aktiv i, ett normalt verksamhetsår:

Antal mil skoterled: 27mil
Driftbidrag från kommun: 20.000kr
Medlemsintäkter: 22.000kr
Intäkter från lotter, försäljning, sponsorer m.m.: 8.000kr
Registrerade skotrar/medlemmar: 1066/170

Vi har alltså ca 50.000kr som vi ska underhålla 27mil led på. Både sommar och vinter. Det räcker knappt till soppapengar och än mindre till nyinvestering av material, typ skotrar, sladdar, röjsågar m.m.

Hur lyckas ni köpa pistmaskiner, bandvagnar och övriga stora investeringar?
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ungefär så här ser det ut i snålhetens högborg Kalix.

4500 reggade skotrar och endast 200 medlemmar i klubben, ca 36 mil leder.
ca 14000:- i bidrag från kommunen.

Resten går att räkna ut, det är VÄLDIGT få som får göra VÄLDIGT mycket för den stora massan som bara gnäller.
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Oj då... jag som trodde det var jävligt hos oss!! Då har vi i alla fall inte sämst ekonomi. :)

Men det är likadant hos oss att det är alldeles för få som får göra alldeles för mycket. Det är väl ok om det uppskattas men om det mest bara gnälls så kan man ju fundera på varför man utsätter sig för detta. Har bestämt mig för att jag ska ge det ett par år och får jag inte till någon förändring så lägger jag ner.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo rätt märkligt hur många pulka dragare det finns som inte är med i klubben. Det är ju då man vill ha fina leder. Väntar med spänning att se hur många medlemmer piteå hade 2008. Rekordet var 2003 med 2100 medlemmar. 2007 "bara" 779.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vi har lite andra förutsättningar.
vi får 1000:-/ledmil/år i bidrag, dock bara för dom leder som är officiella men vi sladdar även andra bitar.

tillkommer frivilliga ledbevis a 50:-/st x kanske 50-100 st + lite ledkartor.

sen medlemsavgifter är lite knepigt för vi är inte en renodlad skoterklubb utan har även folkrace o rally med gemensam kassa,klart är dock att skoter "tär" på folkracet rent ekonomiskt men många medlemmar gillar båda delarna.

att köpa in maskiner är svårt men vi sökte och fick bidrag till en 6 hjuling,denna används både till ledbygge sommartid och som bogsering på folkracetävlingarna,vi har funderat lite på att söka bidrag för en skoter också för som det är nu sladdar många med egna maskiner och det är väl bara en tidsfråga innan dom tröttnar.

har också spånat lite med kommunen om att ev samköra skidspårsdragningen och där vi kanske håller med gratis arbetskraft och dom kanske med maskin eller bränsle
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran förening underhåller 37 mil skoterleder.
Detta arbete utförs av 2 säsongsanställda + massor idiellt arbete som utförs av medlemmar.

I kommunen finns det 4 skoterklubbar, och ca 2 400 snöskotrar.
Dom flesta av dessa är inregade på centralorten, men flera av dom står nog i själva verket ute i fritidshusen runt om i kommunen.
Uppskattningsvis så finns det ca, 1200 skotrar på samhället.

Vi har runt 300 sålda medlemskort per år, fördelat på familjekort och enskilda, vilket ger klubben runt 45 000:-/år
Sponsorsintäkterna ligger på 65 000:-, bland annat så har vi en tysk resebyrå som sponsade oss med 2 000 Euro (ca. 20 000:)
Skoterguideföretagen betalar in 8000:-/år för att dom nöter upp våra leder !
Förarbevisutbildningen ger 6 000:-
Kommunen betalar ett driftbidrag för lederna på 13 000:-
Till deta så brukar vi även sälja hamburgare, korv kaffe osv. vid lite olika arrangemang

Så vi får väl in ca. 150 000:-/år.

Till detta så delar kommunen och arbetsförmedlingen på lönerkostnaderna för våra 2 säsongsanställda ledskötare.
Kommunen lånar även ut 1 av sina pistmaskiner (PB300) 5 tim./vecka till föreningen. Maskinen körs då av några frivilligt arbetande medlemmar.

Vi har även ett bra stöd från olika privatperson, företag, myndigheter osv. som lånar ut lokaler, verktyg, svetsar, maskiner, traktorer, lastbilar, grävmaskiner osv. vid lite olika tillfällen.

Så för våran del känns det inte så svårt att bedriva själva verksamheten, då så många människor tydligen tycker att föreningen gör ett gott jobb och är en viktig resurs för vårt samhälle.
Iofs. så är väl den förklaringen att det är så många olika människor i A-jaur som både lever på, och själva kör snöskoter, till och med vårt kommunalråd kör snöskoter, ni som var på skoteriksdagen som vi arrangerade för några år sedan, minns kanske när han på snöskoter kom körandes in genom väggen ! :laugh:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Medlemsavgiften är ju ledavgift då den i stort sett oavkortat går till ledunderhåll. Skulle vi införa ledavgift så skulle nog många tycka att det blev "kaka på kaka".
Men det går säkert att sänka medlemsavgiften högst betydligt om kostnaderna för ledunderhållet istället kom in från en ev. ledavgift.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
har också spånat lite med kommunen om att ev samköra skidspårsdragningen och där vi kanske håller med gratis arbetskraft och dom kanske med maskin eller bränsle
Vi har ett liknade uppgör med våran kommun.
Men pistmaskinen vi använder oss av har inget drag, så det går inte dra någon sladd bakom. så ledunderhållet blir ganska så inefektivt, när man bara har blad och fräs att jobba med.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tyvärr verkar en allmän avgift vara enda sättet att få folk att lätta på lädret, egentligen är det ganska dåligt att så få av skoteråkarna inte är medlemmar i någon klubb.

Man har hört otaliga ursäkter genom åren, kör så lite, har så gammal skoter, kör inte på lederna, lederna sköts ju ändå, m.m. listan kan nästan bli hur lång som helst.

Men som tur är - hoppet är det sista man överger!