Skoterklubb i Sälen / Särna ?

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Hej !
Det här med skoterklubbar i Sälen/särna verkar vara väldigt anonymt, jag har letat men inte hittat någonting på webben, har ni några adresser ? :confused:

Egentligen är jag intresserad av lite detaljer kring hur man tar sig från Sälenfjällen via Särna (Tror jag) mot lofsdalen, ni som har bra info kring detta kan väl skriva lite här på forumet?

Är ute efter ganska precisa vägbeskrivningar, har tex hört att man skall åka ner och förbi Shell macken i sälen, upp på gamla banvallen och åka mot Särna!? Stämmer detta och hur långt är det från sälen till Lofsdalen ?

mvh
Thomas
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hejsan,näe leden går numera rakt upp på berget bakom macken,väl uppe tar du vänster,vidare ut på & över Horrmundsjön.
I Särna kan du åka över älven bakom Statoilmacken & upp på leden där.
Kommer senare upp på Vedungsfjället & vips är du nere på Lofssjön.
Det är ganska precis 15 mil,så det är ju lite svårt att beskriva i detalj,men det ordnar sej nog.
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Mera bra info tack !

Larsson (eller någon annan kunnig)!

Har du åkt denna rutt, vad är det för typ av åkning? En trevlig tur eller en enda lång transportsträcka ?

Är skoterlederna skyltade på ett bra sätt, eller måste man försöka innahandla alla skoterkartor som täcker detta område för att man skall hitta (Detta är ju ett problem eftersom jag endast har fått tag på skoterledskarta över Sälen ännu, och hittar inte någon klubb att köpa kartan som täcker tex Särna!!)?

Mer bra info, tex bra skoteråkning runt sälen (förutom runt storfjällsgraven, högis etc. där får man ju bara trängas med längdskidåkarna...)!?

Mvh
Thomas
 
E

ejwbegysv

Tyvärr har dom stängt av leden som gick över fulufjället(?), annars finns bra förbindelser via Gördalen vidare mot Flöttningen,Drevdagen osv..
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hej igen,tyvärr,skyltningen kring Sälen är KASS!
Annars så är den svängen kalas,stora myrar,sjöar,kalfjäll.
Vi brukar åka Lofsdalen-Sälen t.o.r,en lagom dagstur med käk på vad det nu heter där bredvid Shellmacken.
Skulle tro att du hittar trots dålig skyltning,vill minnas att det är raka spåret i alla kors.
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
skoterbutiken har kartorna en heter väster-dalarna och den andra heter
norra-dalarna (tror jag) den över norra dalarna kan du se på idres-skoterklubbs hemsida dock i dålig kopia men en översikt i allefall när hade du tänkt att köra den turen jag har funderingar på den också jag håller till
lite nedanför sälen(runt malung) är lite sugen på den resan och kanske fortsätta upp mot funäsdalen man får se det kanske inte ens blir snö i år.
kenth.....................

adressen till kartan:
http://w1.253.telia.com/~u25303098/skoterkarta norra dalarna.html