Skoterkläder

Pema

Medlem
6 feb 2007
6
0
1
Örebro
Hej!
Nu har en nybörjare anslutit:) .
Jag o min sambo har just köpt en polaris och skall nu köpa alla dessa tillbehör..O oj va de kostar!
Suttit o kollar runt lite o det verkar som om det bara finns dyra skoterkläder. Det var någon på forumet som menade att det kan vara skillnad mellan liv o död.. Det förstår jag..
Nu kommer det nog bara vara så att vi kör korta svängar hemma o då vi är till fjälls är vi runt 10-15 personer som tar det som en semestertripp.

Vi har fått tusen råd på vad man bara MÅSTE ha...
-En huva
-En mask
-Ett underställ med blank sida inåt o bomullsida utåt gärna med rutor så även luften i rutorna kan isolera.
-En sorts stövel vi inte vet namnet på men som ser ut som en helgjuten gummistövel o kostar kring 800:-
-Handskar
-Hjälm
-Skoterställ

Vad undrar jag då?
Jo, hjälmar t.ex. Min sambo har hittat en polarishjälm för 1195:-, så ser man hjälmar för 5000 som inte ser just nå annorlunda ut.
Vad ska man se upp för? Finns de hjälmar som inte är mer än dekoration? (Eller hur jag ska uttrycka det.)
Skall man se upp med "billiga" hjälmar, om de nu är det?
O så skoterställ, det finns ju ett märke, snowpeople som ändå har vettiga priser.Är snowpeople något att ha?

När man just köpt skoter o dessutom skall betala 1200 i månaden i försäkring så är ju plånboken mer än tom...

Tack på förhand för hjälpen!
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Hej! Jag köpte 3 delad dräkt av märket snowpeople.Är väldigt nöjd med det!Är skitskönt.Har varit ute i iaf 15- å inte kännt av nå kyla iaf.kostade1595kr väl värt!Under det kör jag lång kallingar å mysbyxor,en långärmad tröja njurbälte samt skoter luva.
Tänk på hjälmens vikt när ni köper.hur mindre den väger desto skönare.jag använder en Lazer hawk hjälm kostade 1995:-väger1250g.D finns billigare typ Sno pro.vet dock ej hur mycket dom väger.
Köpte även Snow people skoter kängor 495:-Med en extra socka funkar d hur bra som helst.
Använder scott glasögon.
 

mmannen

Medlem
15 jan 2007
10
0
1
Lycksele
Köp inga dyra märkeskläder om du inte vill ha det.
Vanliga vinter kläder fungerar bra,tänk bara på att fartvinden kyler.
Något lager bör vara hyfsat vindtätt.
Mitt råd är att köpa en öppen hjälm (ej integrale dom immar igen) och en billig hjälmhuva,satas på ett par riktiga vinterskor och bra skid/skoterglasögon.
 

Pema

Medlem
6 feb 2007
6
0
1
Örebro
Ja.. en polaris edge 600 från 2001.. o nu vill jag verkligen påmina om att jag är nybörjare:D !
Vet inte ens om man säger i den ordningen eller om alla som heter så är från just 2001! Vi ville iaf ha någon mellandyr skoter som "förstaåk", så den fick det bli.
O dessutom är en skoter ett fordon o ja är rätt usel på sådana, den biten får min sambo klara av än så länge.. Vem vet, jag kanske köper en egen senare?? Då är det bara o börja intressera sig mer kanske. Fast, det går ju bra o ha bil utan o intressera sig, vet vad jag vill ha för märke, inget mer! Tack snälla sambon för det:) !

Just nu är det kläder som gäller, den biten känner jag till:p ..
ÅHHH vad det där lät löjligt tjejigt!
Men men jag ÄR ju tjej, om än lite "manhaftig" ibland, även om det finns gränser..Det GÅR bara inte o komma ihåg vissa saker. Jag vet vad saker heter ibland, men ingen funktion o.s.v.
Är väl typ som när karlar(inte alla men många) ska lära sig skillnad på underlagscreme o puder, kajal o mascara. Det går in bara delvis i huvudet liksom!:)

Då blir det nog ett snowpeopleställ, hittat flera snygga sådana men inte riktigt "trott" på dem!
Det andra märket ni nämnde har jag aldrig hört om, fast det kanske man gör snart..

Det är otroligt många områden man blir nybörjare på.. Vet inte ens hur man ska klä sig:D ..Vad har vi gett oss in på??

Varit många frågor: Skoternmärke?Prisklass? Kläder? Försäkring? Var kan man åka?Hjälmsort? mm mm

Men här kanske jag kan få svar om det dyker upp fler frågor:)
Tack snälla ni för tipsen! MVH/Pema
 

Pema

Medlem
6 feb 2007
6
0
1
Örebro
Kollade nu, tobe kläder hade jag ju visst sett, typ överallt.. Men priserna är ju det dubbla mot snowpeople...
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Har själv en polaris hjälm och jag tycker de funkar bra.... men tänk på att en hjälm oavsett om det är en skoter/cross eller mc hjälm så går den ut c:a ½storlek så ta den som sitter lite hårdare då den kommer att sitta perfekt efter 1 veckas användning.

Ingen annan än jag som reagerade över vad karl betalade i försäkring????
1200:- i månaden för en 600-01:a
betalar själv 330:- helförsäkrad i månaden för en 800:a...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
ITAB har prisvärda och bra skoterkläder. De har mycket bra kvalitet på sömnad och konfektion (lät oxå lite tjejjigt kanske....å jag är ju kille :D). Ställen är vind/vattentäta och andas. Dock är andasförmågan inte lika bra som GoreTex men ställen kostar också tusentals kronor mindre.

www.idefixteko.se

SnoPro-hjälmarna är bra och prisvärda. Se dock till att verkligen prova hjälm innan ni köper. Inget är så individuellt som vilken hjälm man gillar. Kom ihåg att hjälmen skall sitta ganska trångt (inte så det klämmer och gör ont men "tight") när ni köper den, annars blir den glapp när ni använt den ett tag.

På fötterna duger det mesta med vinterfoder, tex skorna du nämner som säkert är orginal "Power-stövlar", allehanda skoterstövlar, vinterfodrade gummistövlar typ Nokia Tuura mm mm. Detta med vad man gillar att ha på fötterna är ju oxå väldigt individuellt. Se bara till att ni inte har kängor med hyskor eftersom dessa lätt river hål på skoterns sittdyna. Jag har Graninge Boulas som bla ITAB säljer, jättenöjd med dessa, kostar dock en slant. Annars har ju ITAB just nu rea på dessa, som är en stövel liknande Power-orginal www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16202&sida=

Stirra er inte blinda på dyraste märkesgrejjorna. Sedvanlig flerlagersprincip med vindtätt (och helst vattentätt) ytterlager funkar fin-fint. Låt förnuftet styra :)

mvh / Matti
 
Last edited:

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Var in och tittatde på senast nämnda länk verkar vara bra prylar till bra priser men vad du än gör köp inte fingerhandskar.
 

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Jag har en overall som jag köpte på granngården för 800-900:- kommer inte ihåg exakt. Och under den har jag ett X antal lager, det beror ju på hur kallt det är. Jag kan starkt rekomendera kronans kläder =D . På huvudet har jag en hjälmhuva som går ner långt, sen har jag antingen en Nolan N102 (Touring hjälm med nerfällbart solvisir + dubbelvisir) eller en crosshjälm + glasögon. På händerna har jag ett par stora och sköna H H tumvantar (Köp absolut inte fingervantar) På fötterna har jag ett par vanliga strumpor och ett par stora vinterfodrade stövlar (ser ut som snowjoggers på anabola :) ) hittade dom på nån stormarknad för 300:-

Jag är väldigt nöjd med min utrustning. Jag ångrar lite att jag inte köpte en overall med inbygd flytväst, det blir nog en sån till nästa vinter.

MVH Bobbo
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Jag tycker personligen brallorna är viktigare än jackan, dom MÅSTE vara HELT täta i baken annars blir skoterturen förstörd... Allra helst dag 2,man vill inte dra på sig kläder som inte hunnit torka över natten för dom var för våta pga dåliga material...

Jag kör FXR som jag tycker fungerar bra, har en kompis som har nå kläder som heter något med bike..... dom är för täta, han blir inte blöt av vätan utifrån utan pga att dom inte andas tillräckligt, han blir blöt av kondensen.

Sen tycker jag scotts neoprenmask är oslagbar, kan vara -20 grader utan att man fryser.

Sådana där flece underställ (layer 1) typ everest som säljs på stadium funkar klockrent.

Glasögon med dubbelglas, jag kör scott men gissar alla som har dubbelglas är ok!?

Ryggskydd är ju också något man bör ha, kanske inte när man bara skall ut och finåka:eek: /grilla, men skall man "race'a" lite så är det ett måste :D
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
......men vad du än gör köp inte fingerhandskar.
?????

Skall man KÖRA skoter är ju fingerhandskar ett måste enligt mig. Annars kan man ju inte köra "aktivt" med 2 fingrar på bromshandtaget. I och för sig....för ren och skär långsamtouring funkar det kanske med tumvantar :rolleyes:

mvh / Matti
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Väcker liv i en gammal tråd.

Just med hjälm ås när jag köpte ny till hojåkningen rekommenderade butiken en hjälm i glasfiber, av den anledningen att den inte studsar som en plasthjälm gör. Den blir heller inte gammal som en i plast. Just att den inte studsar kanske inte spelar så stor roll när det gäller snöskoteråkning men att den åldras bättre kanske är att tänka på.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Kolla fjolårets scottskalkläder. Det kör jag i och är väldigt nöjd (köpte från 2010). Sedan skaffar du ett polyesterunderställ och mysdress. Fungerar i alla väder!

Fingervantar ! finns ju värme i handtagen. Sedan finns det powerboots för 799, det är en helgjuten gummistövel med foder inuti.

Antar att ni inte åker i 20 grader som nybörjare så en vanlig tygbalaklava fungerar utmärkt. Ska ni ut i kallare väder måste ni ha en neoprenmask om ni kör med öppen sk. crosshjälm.

Min Onehjälm köptes för 1500 tror jag och det är inte en sk. lättviktshjälm. I mitt tycke behövs det inte.

Angående försäkringar tycker jag ni ska ha en halvförsäkring på en sådan gammal maskin eftersom det finns ofantligt mycket reservplast på blocket om ni nu skulle få för er att åka in i en stubbe.

Vad har ni för klädbudget inkl hjälm och skor per person?

Mvh
 

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Man får alltid va man betalar för, bättre att satsa på kvalitets grejer direkt, även om de svider för stunden,
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Sitter ni allvarligt och kommenterar en utrustningsfråga som är över fyra år gammal. Man får ju hoppas att de har köpt kläder vid det här laget.