Skoterkörning i tätort missbrukas

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Pfft.. detsamma gäller bilförare, cyklister, utförsåkare, vapenägare, hundägare etc etc... listan fortsätter i evighet.

Saker och ting kommer alltid att missbrukas, det ligger i människans natur. Och även när det inte var tillåtet körde folk omkring på gator och gångstigar i alldeles för hög hastighet.

Det är något man får stå ut med helt enkelt. Diskussionen är idiotisk.
Visserligen kan saker och ting bli bättre mha information etc men i alla fall.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Haha, tolkar du det på det viset? Ja vad skall man säga?

Grejen är ju att tillåten skoterkörning i tätort är så pass nytt och därför tycker alla att det är så hemskt när det 'missbrukas'. Allt annat som missbrukas höjer ingen på ögonbrynen för, för att man är så van att det händer.

Problemet är ju att de i bestämmande position tycker att det är så farligt och hemskt och vips förbjuds det helt trots att skillnaden gentemot andra aktiviteter inte är stor.
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
"något man får stå ut med" ?

Är rätt säker på att dom organisationer (läs:eek:avlönade frivilliga) som bearbetar lokalpolitiker, myndigheter etc. inte riktigt håller med dig om att det arbete dom lägger ner för att man ska få köra skoter till och från led, spolieras av en klick körkåta snorungar som inte kan hålla gastummen i styr ;)

Visst, jag håller med dig i viss mån, spelar ingen roll vilken grupp man väljer, det finns alltid en liten procent rötägg, MEN likförbannat är det mig veterligen ingen som lägger ner en massa tid och energi på att få bilåkning på gångväg tillåtet för att förenkla vardagen för bilförare...

Idioter finns alltid, men att på nåt sätt försvara deras betende genom att dra paraleller till andra idioter hjälper knappast nån eller?

Man får dom politiker man förtjänar, sist jag kollade var det iallafall lokalval i princip i hela sverige ;)
 

SPARTA

Välkänd medlem
17 sept 2007
112
0
6
Sundsvall
Visst finns det leder, men inte i direkt anslutning till ens garageport eller gård.
Men jag fattar inte att det finns ett sådant behov att tokgasa när man är påväg till leden... Varför inte ta det lite lugnt på vägen mot lederna. Om man möter någon på leden som är ute och rastar hunden eller åker skidor så saktar jag iaf ned. För mig är det en självklarhet, och skulle jag vara på vägen och köra skulle jag absolut ta det lugnt. Finns väl inget behov att tokgasa på vägen? Det enda man kan åstakomma då är att irritera en massa människor (ja det är sant, åskådare blir inte imponerad:stupid:).
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Synd att ett fåtal ska förstöra för så många.
Man kan ju hoppas att "Knastrena" som buskör inte är analfabeter och läser PT, och förstår vad dom läst, och inser vad dom kan lyckats med. :mad:.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Men jag fattar inte att det finns ett sådant behov att tokgasa när man är påväg till leden... Varför inte ta det lite lugnt på vägen mot lederna. Om man möter någon på leden som är ute och rastar hunden eller åker skidor så saktar jag iaf ned. För mig är det en självklarhet, och skulle jag vara på vägen och köra skulle jag absolut ta det lugnt. Finns väl inget behov att tokgasa på vägen? Det enda man kan åstakomma då är att irritera en massa människor (ja det är sant, åskådare blir inte imponerad:stupid:).
Nej inte finns det det, man kan köra lugnt och sansat. Jag menar att nu är risken att det blir totalförbud i stället bara för att några få missbrukar 'nya' förordningar. Vad jag vill få sagt är att det inte finns någon anledning att skrota förslaget bara för den skull eftersom det alltid kommer att finnas rötägg som saboterar för hederligt folk. Precis som de där förbannade epa-huliganerna (tillika en del med körkort) missbrukar sin 'rätt' när de sladdar omkring på vändlplanen bakom vårt hus klockan 03:00 en vardag som helg utan att det skrivs något i tidningarna om att något missbrukas.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
irriterande att folk inte kan köra någorlunda vettigt inne i stan när det oftast bara tar ca tio minuter att ta sig ut

onödigt att reta upp vanliga människor eftersom allt med skoter och opinion redan är rätt så mycket uppförsbacke som det är

- sen tycker jag att varje gång man blir utskälld för att man råkar köra tvärs över ett skidspår med en skoter så ska man ge igen genom att skälla ut skidåkarna så fort man ser dem på skoterspåret :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Varför inte bara ta det lungt och köra 20km/h tills man är ute på leden? Då har ju motorn blivit lite varm och då gasar man för kung och fosterland om det nu är så roligt?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jaja, det är nog ingen fara så länge "hatighets-"begränsningarna gäller, som det står i artikeln :D
 
D

Deleted member 9532

Man kan alltid ta det lungt bland bostadsområden, men man borde anpassa hastighetsbegränsningen till leden. Är det 2,5 meter brett och helt plant borde man ju få hålla 90km/h kanske och på en smal och krokig 40km/h.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Personligen och säkert fler med mig skulle vara överlyckliga om man lagligt kunde få köra i 20 km/h för att ta sig till leden, varför måste man köra som en idiot den lilla biten till leden?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Håller med!! Om folk håller sig i skinnet så kanske vi får fortsätta utövra vår "hobby".
Nu ikväll har vi backtävling i Vitbergsbacken i Skellefteå, i vanlig ordning finns en skoterled så man kan ta sig dit för att titta. Nu alldeles nyss glider tre jubelidioter till ynglingar in på varsin skoter på dagiset Moröhöjden (parkerar undanskymt bakom dagiset) och promenerar ner på Ica/Frasses...detta är långt från både ordinarie och tillfälliga skoterleder, såg jag rätt så kom de gångvägen hit, de åkte iaf via gångvägen mot MoröBacke. Hur f-n tänker man då egentligen? Tror man att motståndarna blir mindre "anti-skoter" om man gör så här? Försöker man visa sig tuff inför någon eller? De va några små parvlar som knappast va äldre än 16-17 bast, förmodligen inte mer än MAX 11-12 innanför pannbenet. De körde visserligen lungt, men dom måste väl ändå ha insett att man knappast får köra där...det gör mig så förbannad, uppmärksammas det kan det komma att förstöra väldigt mycket annat för skoteråkningen i trakten.
 
Last edited:

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
jag tycker det är fel att det finns personer som inte kan hålla sig tilll lederna och det som klubbarna lägger ner på att vi som åker skoter ska ha fina leder och bråka med mark ägare för att vi ska få köra på deras mark under vintern och jag tycker detta är bra för dom som bor i tätort och kan få köra efter vägen till närmaste skoter led men vissa kan inte hålla sig i skinnet utan måste förstöra för skoterklubbarna för det är dels deras arbete som har föranlett detta att vi får köra skoter inne i tätorten och ta oss till skoterlederna och så tackar dom som kör hög hastighet och buskör dom på detta vis att buskörapå gångvägar o vägar till slut så blir det ett totalstopp med skoterkörning eller skyhöga böter jag tycker vi alla som har skoter ska börja tänka på alla personer som har gjort detta möjligt att få köra inom tätbebyggt område för att ta sig till o från lederna är själv medlem i skoterklubb och jag blir rent av förbannad för ta o kolla vilket arbete skoterklubben gör och med alla myndigheter och polis o kommun o mark ägare och all tid klubbarna lägger ner på alla leder för att ni som inte kan hålla gas tummen i styr utan måste förstöra för oss andra tillslut så kommer inga myndigheter att lyssna på skoterklubbarna längre så jag tycker att vi som har skoter/skotrar och även ni som bus kör o kör i höga hastigheter ta och se att detta nu får vara kvar för jag ser det som ett förmån att kunna köra till o från tätbebyggt område för att ta sig till närmaste led