Skoterköp!

fuck_rooster

Medlem
9 jan 2010
34
0
1
Tja,har funderingar på att skaffa mig skoter...Visserligen är det inte mycket kvar av säsongen men till nästa år ifall det blir någon vinter!


KRAV:
-Ganska låg bränsleförbrukning
-Hållbar
-backväxel
-sportmodell(altså ej touring eller arbetsskoter)


Så dela med er av era erfarenheter och förslag!:)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Haha låter exakt som en phazer rtx med 38 mm kammar :p grym allround skoter:whistle:

Kan kännas tippig i början men jag vande mig fort. inge toppfarts skoter men grymt vrid i den, man kör aldrig fast om man bara håller i gasen
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
enduro mellan 97-00 är riktigt fina skotrar för ett bra pris. odödliga, lättkörda, går väl hyffsat utanför spåret, chassie som håller för allt nästan
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tja,har funderingar på att skaffa mig skoter...Visserligen är det inte mycket kvar av säsongen men till nästa år ifall det blir någon vinter!


KRAV:
-Ganska låg bränsleförbrukning
-Hållbar
-backväxel
-sportmodell(altså ej touring eller arbetsskoter)


Så dela med er av era erfarenheter och förslag!:)
Det som stämmer in på det du säger vore ju en Yamaha SX 600/700 sent nittiotal (v-max) med backväxel. Back är svårt att få till när det gäller sportskotrar, men de finns.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det som stämmer in på det du säger vore ju en Yamaha SX 600/700 sent nittiotal (v-max) med backväxel. Back är svårt att få till när det gäller sportskotrar, men de finns.
HAHA du skrev exakt vad jag tänkte.. en SX 700/600 R om du hittar en billig sådan annars har du t.ex. ...... ja jag vet ingen fin för kring 20k
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om den ska vara bränslesnål är inte min polaris 350 pc att rekommendera den går jettefort och det blir mycket bensin ut från den blir det faktiskt. men jag har så mycket pengar så det spelar ingen roll för mig för jag är coool.
och vad ger det där inlägget för nå då??



tillbaka till frågan, en enduro är fina, dom finns med 494, 583, 670. alla dom där motorerna är jäkligt driftsäkra men 670 har nå problem med nå vevstakslager eller va det var men alla går riktigt bra.

om du ska titta fara och titta på nån så ska du kolla fotstegen bak, dom har en tendens att spricka där.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Enduro 494 -98, en kompis hade en sån och den fick förjävla bra!
de finns ingen bättre skoter i den pris klassen...

men om man jämför med yamaha'n så har enduron bättre boggie, dämpare och tar sig fram bättre...
men med yamaha'n ligger du först över sjön men ingen annan stanns...
och ja tror att enduron har bättre bränsleförbrukning och den finns med back...

men om du ska ha en lynx 670 så blir de en Big Pipe för enduron finns inte i 670,
men de är samma chassie, boggie osv förutom att den är röd och har större motor...

och om du ska ha en Enduro/Big Pipe så rekommenderar jag -98 och uppåt för att dom har förbättrat chassiet mer men ja menar inte att 97:erna är dåliga,
men fotstegen är vekare, magnapullen var lite sämre och kortare fjädring väg,
men 97:erna hade Öhlins org och de är ju inte dåligt, men kvalité (Lynx) föredrar kvalité (Öhlins)...

tex SX:en har nästan stum boggie om man jämför med lynx'en men den har samtidigt mer att köra me, men ja sitter nog lägre på SX:en än vad man sitter på Lynx'en...







typ...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
de finns ingen bättre skoter i den pris klassen...

men om man jämför med yamaha'n så har enduron bättre boggie, dämpare och tar sig fram bättre...
men med yamaha'n ligger du först över sjön men ingen annan stanns...
och ja tror att enduron har bättre bränsleförbrukning och den finns med back...

men om du ska ha en lynx 670 så blir de en Big Pipe för enduron finns inte i 670,
men de är samma chassie, boggie osv förutom att den är röd och har större motor...

och om du ska ha en Enduro/Big Pipe så rekommenderar jag -98 och uppåt för att dom har förbättrat chassiet mer men ja menar inte att 97:erna är dåliga,
men fotstegen är vekare, magnapullen var lite sämre och kortare fjädring väg,
men 97:erna hade Öhlins org och de är ju inte dåligt, men kvalité (Lynx) föredrar kvalité (Öhlins)...

tex SX:en har nästan stum boggie om man jämför med lynx'en men den har samtidigt mer att köra me, men ja sitter nog lägre på SX:en än vad man sitter på Lynx'en...







typ...

håller med. 97:eek:rna har klenare fotsteg och lyftbågen bak var inte nå bra men jag har en 97 och den går då bra.