Skoterköp...Summit? vilka liknande?

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Tjena.

Äntligen dags att köpa skoter, inte haft ngn på säkert 10 år... :frusty:

kikat runt lite och lutar väl åt en Summit 800 från typ -01

men läste nånstans att Lynx skulle ha en framvagn (eller var det hela chassit) som var bättre anpassat till Sveriges "dåliga" leder.
Ngn som vet om det gäller dessa årsmodeller eller om det är nyare?

Vad har Lynx för modeller runt -01?
Vilken motsvarar en Summit?

Finns det dubbeldyna original eller pirat till Summiten?

Vissa skriver 800 och vissa 800X...ngn skillnad eller är det samma dom menar?

effekt i 600, 700 och 800?

För och nackdelar med längden?

Hjälp en skoterlös stackare... :help:
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Lynx motsvarande är Ranger mountain från 03/04, eller Adventure, men de är mer en crossover.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
beror på hur din körning kommer att se ut. summit är ju en ren lössnö maskin men höga kammar, mjuka dämpare, vinglig för att vara lättkörd. men går bra i lössnö. sen har du ju renegade som det känns som att du kanske har roligare av eftersom du skriver att det är första på 10 år, den är lite kortare (345) bredare framvagn, stadigare boggie och bättre fjädring för att gå bra även på leden.

sen har du ju lynx som jag själv tycker mer om, men det är inte för att dom skulle vara bättre på allt utan är lite insnöad lynx fantast. men dom har mindre modeller som är långa eller halvlånga, dom har enduro som finns med 5-6-700 cc motorer och rave med 800 cc, dom är korta och går sjukt fint efter leden och hyffsat i lössnö för att vara en kort. lite stadigare chassie och boggie/framvagn på dom än på mxz men då är mxz lite bättre i lössnö eftersom dom är några kg lättare.

sen finns ju lynx adventure 800 och ranger mountain 800 som då är 365 och som en renegade typ, ranger mountain har 51 mm kammar org men ingen boggie som är en ren lössnö boggie utan är en förlängd rcg boggie från dom kort enduro/rave modellerna. men dom är dyrare än summitarna.

lättare att säga vilken du ska ha om kan säga vad för körning du ska köra mest
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har ägt just en summit 800x 01

Helt underbar skoter måste jag säga

Men dagens mått mätt så är det ju en crossover, tycker även att dom höga kammarna inte hindrade den från att gå bra på leden (så bra som en lång maskin kan gå)

Bra dämpning helt ok fjädring och nog med pulver under huven

800x betyder att skoter har X paketet har för mig att det var bla renoveringsbara dämpare
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är förvisso arctic frälst, men än om jag ska försöka vara objektiv så rekomenderat jag nog en Mountaincat 800 Le -01.

Varför:
* Riktig framvagn, och Inge trams med krokiga trailingarmar
* Efi som var / är överlägsen de årsmodellerna, lättstartad med vettig soppa förbrukning.
* mycket reservdelar och billiga, finns högvis på blocket
* oslagbar motor för den perioden, AC bigblock
* Le modellen har samma breda framvagn som ZR hade, så den funkar bra även på led

Nackdelar:
* lite mycket snökast med orginal skidan, men funkar ändå bra på led och utanför
* 10 år gamla skotrar, så kan behöva genomgång, men det är inte unikt för denna modell
* backväxeln kan spöka obland, men lätt åtgärdat till det bättre med lite fix
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Hej och tack för alla svar än så länge.

inte haft egen skoter men lånat farbrorns ett antal ggr, MXZ rev 800 -04 och ngn kort sväng på broders Viper runt -03 tror jag.

Vet juh inte vad det blir mest av men skulle tro det blir mest åka själv å leka lite, den bör nog vara en bra i lössnö för att jag inte ska tröttna :heh:

Renegade låter väl oxå bra men det kryllar inte av dom och dom är ngt dyrare.

Enduro och Rave har jag kikat lite på oxå och dom finns juh faktiskt en del och till intressanta priser.

även kikat lite på en Arctic Powder special 600 -00...ngt att ha? rätt snygg, och sen är jag svag för vita fordon... (väntade ett år extra när jag köpte ny MC för att få en vit...) (dock såld nu)

Hur är det nu med dubbeldyna till alla dessa modeller?
ngn man kan räkna bort direkt?
Måste kunna ha det för dom gånger familjen ska åka med, pulka blir det väl nästa vinter. denna vinter har vi bara en snart 2-åring så familjen ska man väl kunna klämma in på en dubbeldyna om man bara ska ut i skogen och grilla. nästa vinter har det kikat ut ytterligare en... :baby: